VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Chodci se absolutními králi přechodů nestanou

Ostrava - Nové pravidlo by přineslo komplikace, navíc by bylo v rozporu s mezinárodní úmluvou.

4.2.2008
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: Archiv Deníku

Chodci nebudou absolutními pány přechodů. V platnosti zřejmě zůstane pravidlo, podle kterého musejí dávat přednost tramvajím.

O změně tohoto ustanovení před časem uvažovalo ministerstvo dopravy. S kontroverzním návrhem přišel expertní tým pracující pro ministerstvo. Jsou v něm zastoupeni odborníci i zástupci politických stran, kteří připravují podklady po novelu silničního zákona. Během svých jednání předložili na osm set různých návrhů. Dále však diskutovali pouze o těch, na kterých se shodlo osmdesát procent z nich, což byl i případ změny přednosti na přechodech.

„Tato myšlenka se nesetkala s příznivým ohlasem, zejména mezi odbornou veřejností,“ připustil mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka. Zároveň však zdůraznil, že ministerstvo nikdy neřeklo, že hodlá změnu prosadit. „Vše bylo pouze ve stadiu úvah,“ dodal Hanzelka, podle kterého by tato úprava byla navíc v rozporu s Vídeňskou úmluvou. Ta v šedesátých letech stanovila základní principy, které při tvorbě vlastní legislativy musejí dodržovat evropské státy. Mimo ljiné je zde zakotvena přednost tramvají před chodci. „My bychom se vlastně dostali do rozporu s touto úmluvou,“ uvedl Hanzelka.

Jsme proti

Proti přednosti chodců byli například zástupci dopravních podniků provozujících tramvajovou přepravu.

„Neumíme si to dost dobře představit,“ prohlásil již dříve mluvčí ostravského dopravního podniku Miroslav Albrecht s tím, že jízdní vlastnosti tramvají jsou zcela jiné než u klasických vozidel. Rozdíl je zejména v brzdné dráze. Podle Albrechta by komplikace nastaly zejména v rušných městských částech, kde jsou na několikasetmetrovém úseku i desítky přechodů. Jednou z takových lokalit je například Nádražní ulice, vedoucí z centra Ostravy do Ostravy-Přívozu.

Tramvajový test

Nesouhlas vyjádřil i Petr Blažek, dopravní ředitel pražského dopravního podniku. „Chodci těžko dokážou odhadnout vzdálenost, kdy ještě mohou bezpečně přejít před tramvají. Ohroženi jsou ale také cestující. Mohou se poté, co tramvaj prudce zabrzdí, zranit,“ uvedl Blažek.

V Praze se dokonce v těchto dnech uskutečnil test, který měl porovnat brzdné dráhy tramvaje a autobusu.

Pokud tramvaj jede rychlostí 40 km/h, její brzdná dráha je i při použití nouzové brzdy 26 metrů. Jede-li stejnou rychlostí autobus, zastaví za 12 metrů. Automobil nebyl součástí zkoušky, ale podle expertů zastaví po šesti metrech.

Zrušení přednosti tramvají by způsobilo i další výrazné obtíže.

„Tramvajové soupravy měří 31 až 32 metrů. Je-li přechod třeba před křižovatkou, tramvaj, která by upřednostnila chodce, křižovatku zablokuje a výrazně se sníží průjezdnost,“ uvedl další negativní dopad Petr Hloch, vedoucí jednotky Provoz Tramvaje pražského dopravního podniku.

Jaroslav Perdoch, Jitka Eisenhammerová

4.2.2008 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Led kluziště na zimním stadionu v Havířově se nepodařil. Místo bělostného podkladu jsou na něm nepřehlédnutelné fleky.
16

Fleky na kluzišti půjdou do ztracena

Bohumínští (v nových žlutých dresech) remizovali s Dolním Benešovem.
10

Bohumín nové dresy vítězstvím nepokřtil

Zraky lidí poutal k obloze obrovitý nákladní letoun Ruslan

FOTO+VIDEO/ Hluk čtyř motorů letounu blížícího se k přistání na ostravském letišti poutal k obloze zraky lidí na trase od Opavy přes Bílovec, Frýdek-Místek, Havířov, Šenov či Ostravu.

U Slavie budou závodit drony

Na atletickém stadionu v centru Havířova budou v sobotu soutěžit piloti dronů.

Poznáváte ženu, která kradla?

Okolo osmi tisíc korun ukradla v jednom z obchodů v karvinském OD Prior dosud neznámá žena, po které nyní pátrá policie. Ženu zachytily tamní kamery.

OBRAZEM: Derby vyhrály opět Věřňovice

Dolní Lutyně - V neděli se v I.B třídě hrálo obecní derby mezi domácími Věřňovicemi a hostujícím Sokolem Dolní Lutyně.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení