Londýn, Brusel, Amsterdam. Tyto tři evropské metropole chce Moravskoslezský kraj spojit ještě letos vzdušnou cestou smošnovským letištěm. Vzletná vize se však zatím, zdá se, zadrhává. Kde je zakopán pes? Vsamotném výběrovém řízení na přepravce pro poskytování pravidelné letecké dopravy formou závazku veřejné služby. Spřípravou takovéhoto druhu soutěže tak, aby vyhovovala pravidlům Evropské unie, zatím totiž nikdo nemá žádné zkušenosti.

Výběrové řízení na přepravce do zmiňovaných tří západoevropských zemí tedy bylo pro prvotní neúspěch prodlouženo, nyní dokonce na doporučení Evropské komise přímo pozastaveno. Co se ale na první pohled jeví jako problém stojící vcestě dalšímu rozvoji letiště, jež nese vnázvu jméno skladatele Leoše Janáčka, však údajně až tak problémemnení.

Kraj je průkopníkem

„Moravskoslezský kraj je průkopníkem vdosud ojedinělém způsobu rozvoje letiště. Komplikované úřednické martyrium, které plánovaný rozvoj Letiště Leoše Janáčka vMošnově na první pohled brzdí, je tedy způsobeno tím, že se kraj vydal na pole dosud neprobádané. Až bude vše dotaženo do zdárného konce, bude zdejší postup sloužit jako mustr ipro další letiště,“ vyjádřil se ksoučasným průtahům Kamil Rudolecký, místopředseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS).

Náměstek moravskoslezského hejtmana pro dopravu Pavol Lukša pak dále upřesnil, jak současný vývoj kolem rozvoje letiště konkrétně vypadá. „Potřebujeme souhlas zemí, do kterých chceme, aby námi dotované linky létaly. Ano zatím řeklo Nizozemsko, nevyjádření se Belgie rovněž považujeme za souhlasné stanovisko. SVelkou Británií stále usilovně jednáme. Až budeme mít kladnou reakci iztéto země, budeme moci opět už naostro rozjet soutěž na balíček linek do těchto tří států,“ vyjasnil změny ve výběrovém řízeníLukša.

Zároveň ještě dodal, že kraj opět vyhlásil řízení na výběr dopravce do Moskvy, která je vjiném právním režimu než linky do západní Evropy. Současné prodlevy ve výběru přepravce se pak podle něj nijak nedotknou dalšího rozvoje letiště.

Létat se bude ještě letos

„Předpokládám, že nové destinace budou přes všechna technická úskalí spuštěny ještě vletošním roce,“ dodalLukša. Stejný názor přidal závěrem iRudolecký zÚOHS, který na přípravě transparentního výběrového řízení spolupracuje spolu sMoravskoslezským krajem.

„Vůbec nic se nezaseklo, naopak je vše včilém běhu. Narazili jsme jen na složitost evropských pravidel při řešení specifického a dosud ojedinělého způsobu procedury, ale vše je nastartováno tak, že se zOstravy do nových destinací bude létat určitě za pár měsíců,“ uzavřel místopředsedaÚOHS.

Mošnov– vzdušná brána do Evropy?

Více než sedm set milionů korun. Takovou sumu chce Moravskoslezský kraj postupně investovat do rozlétání linek zLetiště Leoše Janáčka Ostrava do významných evropských destinací. Kromě linek do Moskvy, Londýna, Bruselu a Amsterdamu, které chce kraj rozlétat letos, by měly příští rok přibýt spoje do dalších pěti evropských měst. Naplánováno je spojení sKyjevem a také do Rigy, Vilniusu, Curychu a do Porúří. Vroce 2010by pak měly přibýt poslední tři navrhované trasy, a sice do Helsinek, Varšavy a Paříže.