VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Uhlí cestuje ke svému kotli i tisíce kilometrů

Ostravsko /FOTOGALERIE/ – Černé uhlí, které havíři rubají v podzemí dolů na Karvinsku a Frýdecko-Místecku, může skončit v kotli doslova za plotem šachty, ale rovněž může cestovat tisíce kilometrů.

12.3.2011 3
SDÍLEJ:

Nákladní vlak. Ilustrační fotoFoto: Libor Běčák

Tuny uhlí končí v Elektrárně Dětmarovice, tedy skutečně velmi blízko dolů, ze kterých bylo vytěženo. Další cestuje mnohem dále, někdy i několik dnů, a to nejen ve vagonech, ale i lodích. Záleží na kvalitě uhlí a účelu, ke kterému je používáno.

Černé uhlí z dolů na Karvinsku a Frýdecko-Místecku nekončí jen v tuzemských koksovnách, elektrárnách nebo kotlích firem a domácností. Velká část produkce je exportována do zahraničí.

Drtivou většinu trasy překonává uhlí ve vlacích, a přestože je veřejnost ve zprávách o železnici v drtivé většině zpráv informována o osobní dopravě, ta nákladní rozhodně není žádným odstrčeným outsiderem.

Právě Ostravsko a Karvinsko patří mezi oblasti s největším pohybem nákladních vlaků v zemi. V regionu je dokonce nejvíce tratí sloužících výhradně pro nákladní vlaky. Několik desetiletí spojují jednotlivé šachty s páteřní železnicí, aby se vytěžené uhlí dostalo k zákazníkům.

Dříve zajišťovala nákladní železniční (i automobilovou dopravu) společnost OKD, Doprava. Po nedávné rozsáhlé transformaci je to společnost AWT, která v nákladní dopravě zajišťuje i kompletní logistické služby.

V železniční dopravě zaměstnává AWT (Advanced World Transport) přes 1300 lidí. Na Ostravsku provozuje více než 300 km vlastních tratí. Celkem vlastní na 6000 vagonů a 170 dieselových lokomotiv, nejčastěji výkonných řad 740 a 740 a 770.

„Na severní Moravě máme přes 300 kilometrů vlastních tratí spojených s naší vlečkovou činností. Jen loni jsme na těchto železničních vlečkách přepravili zhruba 12 milionů tun uhlí. Se zhruba stejným množstvím počítáme i v letošním roce. Celkem provozujeme zhruba 170 lokomotiv a 6000 vagonů. V naší skupina se nákladní železniční dopravě věnuje více než 1300 lidí,“ řekl mluvčí společnosti AWT Petr Jonák.

Deník zjišťoval, kam až se černé uhlí z Ostravska exportuje

„Vlastními vlaky vozíme uhlí do okolních zemí, zejména Polska, Německa a Maďarska. Nejdále naše vlaky zajíždějí do maďarského města Ajka. Spedičně, tedy za využití dalších dopravců, pak zajišťujeme přepravu uhlí v podstatě do všech evropských destinací. Konkrétném příkladem je například doprava koksu z Ostravska do německého Duisburgu. Do Finska se zase uhlí transportuje přes polský přístav Štětín. Několik desítek tun koksu odchází také například do Běloruska,“ vysvětlil Jonák.

Nejčastěji přepravovanými komoditami ve vlacích AWT je vedle uhlí také ropa, štěrky, různé kovovýrobky pro strojírenství, chemické produkty, papír, potravinářské výrobky nebo produkty v automobilovém průmyslu. V roce 2010 bylo po železnici přepraveno 10,882 milionu tun zboží. Dalších 414 tisíc tun přepravily dceřinné společnosti v Maďarsku a 111 tisíc tun na Slovensku.

Autor: Libor Běčák

12.3.2011 VSTUP DO DISKUSE 3
SDÍLEJ:
Naštěstí bez zranění se obešla čtvrteční ranní nehoda, při které řidič zboural i semafor v karvinských Loukách.
1 2

Řidič se lekl psa a srazil semafor

Zdravotní středisko na Dlouhé třídě v Havířově-Podlesí.

Havířov zdravotní střediska prodávat nebude

Kam za zážitky nejen o víkendu? Inspirujte se na novém webu Tipy Deníku

Chcete mít přehled o kulturních, sportovních a dalších akcích ve všech regionech? Pak navštivte naši stránku www.tipydeniku.cz, kde najdete fůru inspirace co podniknout nejen o víkendu.

Strážníci se distancují od letáků, které mluví o prevenci

Oznámení: Prevence kriminality, projekt Bezpečný byt. Letáky s tímto záhlavím a obsahem se začaly objevovat vyvěšené na vchodech karvinských bytových domů.  

Strážníci a úředníci dostanou vozidla na zemní plyn

Při průběžné obměně vozového parku počítá havířovská radnice s nákupem vozidel pro potřeby svých úředníků a strážníků městské policie s alternativním pohonem na zemní plyn.

Kvůli zabité čivavě si Skoupý za Havířov už nekopne

ANKETA/ Asi by to nebyla hezké atmosféra, kdyby diváci v průběhu zápasu na jednoho hráče pokřikovali, že je vrah, který zabil psa. I proto už Karel Skoupý za havířovské Indiány kopat nebude. 

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení