Sedíte pod vánočním stromkem a rozbalujete dárky. Některý je vám velký, jiný malý, další se vám vůbec nehodí anebo ho pro změnu dostanete dvakrát. Tuto situaci zažil alespoň jednou každý z nás. Není třeba zoufat, řada obchodů v Ostravě totiž nabízí možnost výměny nebo vrácení peněz za nevhodný dárek.

Je dobré si ale dopředu ověřit, zda to prodejna, ve které právě nakupujete, umožňuje. Není to totiž její povinností. Podle zákona prodejce peníze vracet nemusí.

Vstřícný krok prodejce

„Pokud takovou možnost nabízí, jedná se o nadstandardní službu zákazníkům nad rámec zákona," upozornil tiskový mluvčí České obchodní inspekce Denis Gajdoš.

S ochotou prodejce se setkala například Ostravačka Petra Havlíková. „Nakupuji vánoční dárky už během celého podzimu, nerada to nechávám na poslední chvíli. Loni se mi ale stalo, že jsem se netrefila do vkusu mého partnera, měla jsem strach, že výměna nebo vrácení peněz nebude v butiku v centru Ostravy po uplynutí dvou měsíců už možná, ale řekla jsem si, že za optání nic nedám, a tak jsme se po Vánocích vydali do obchodu společně. K mému překvapení mi nabídli dvě varianty, zboží vyměnit za jiné anebo vrácení peněz," podělila se o svou zkušenost mladá žena.

Nezapomeňte schovat účet

Zákazníci ale musejí dodržet určité podmínky. Mezi ně patří nejčastěji to, že zboží nesmí být používané a poškozené.

Musí mít originální visačky, jednou z nejdůležitějších věcí je však účtenka. Tu vyžadují při výměně nebo vrácení peněz třeba v obchodech s elektronikou Electro World. „Naše společnost rozhodnutí o tom, zda vrátit peníze či zboží vyměnit, nechává na vedoucích jednotlivých prodejen. Pokud není viditelně používané či poškozené, nevidím v tom problém. Důležitý je ale doklad," řekl v krátkosti Jiří Čihák z Electro Worldu.

Každoročně lidé po skončení svátků využívají možnosti nabídky vrácení nebo výměny nevhodných dárků také v obchodních domech Tesco. Musí si ale dát pozor, aby stihli termín.

„Mezi ty nejčastěji vracené patří oblečení, a to zejména kvůli špatně zvolené velikosti. Zákazníci také vracejí dárky, které dostali dvakrát. Na vrácení, případně výměnu se vztahují stejné podmínky jako na jakékoli jiné zboží zakoupené během roku. Zákazníkům garantujeme možnost vrátit zboží do 14 dnů při splnění některých základních podmínek. Těmi jsou například, aby zboží bylo nenošené, nepoškozené a v původním obalu. U oblečení a obuvi musí mít zboží visačku, která je jeho součástí. Zákazník dále musí předložit platný nákupní doklad popřípadě záruční list, pokud byl součástí výrobku," upozornil i tiskový mluvčí Teska Jiří Mareček s tím, že zboží může být vráceno ve kterémkoliv obchodě Tesco v České republice, ovšem s ohledem na sortiment prodávaný v daném obchodě.

Prodloužené lhůty

Extra výhody vrácení nebo výměny nabízí některé internetové obchody. „Standardně má zákazník při nákupu na internetu možnost do 14 dnů odstoupit od smlouvy, a to písemně, bez udání důvodů a sankce. Prodávající je povinen mu do 30 dnů od odstoupení vrátit peníze," uvedl dále Denis Gajdoš.

Delší lhůtu pro své internetové zákazníky připravuje například prodejce parfémů a kosmetiky Parfums.cz. „Lidé u nás mohou nevhodně zvolené vánoční dárky vyměnit, pokud o výměnu nemají zájem, vrátíme jim peníze. Speciální lhůta začne 1. a potrvá do 15. ledna příštího roku," řekl Radek Ondrášík z Parfums.cz.

Až do konce ledna mohou lidé vracet dárky zakoupe- né v internetovém obchodě Mall.cz, který nabízí široký sortiment zboží od elektroniky, oblečení přes kosmetiku, hračky až po knihy nebo pneu- matiky. „U nás to bude stejné jako v minulých letech. Nevhodné vánoční dárky bude možné vracet až do konce ledna, výrazně tak prodloužíme standardní zákonnou 14denní lhůtu," uvedla PR manažerka Mall.cz Michala Gregorová.