VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Návštěva přestupního terminálu na Hranečníku

Hranečník, starobylé území Slezské (dříve Polské) Ostravy, býval vždy živou součástí města. Hrabě Wilczek zde vlastnil nejen prosperující velkostatek, ale v roce 1852 vyhloubil u Těšínské silnice šachtu nazvanou Jan Maria.

12.7.2017
SDÍLEJ:

Přestupní dopravní terminál na Hranečníku ve Slezské Ostravě slouží už téměř rok a půl. Zatím si ale lidé na něj nezvykli.Foto: Deník/Boleslav Navrátil

Byla na svou dobu moderní. Těžit se v ní přestalo v roce 1963. Před osmdesáti lety, tedy za první republiky, zde byla vystavěna kasárna a v nich umístěn 1. prapor 8. slezského pluku z Místku. Za okupace zde sídlili protiletadloví dělostřelci, stejně jako po válce. Pak byla děla vyměněna za protiletadlové rakety. Po roce 1990 Ostrava o svou posádku přišla, dnes zde mají výcviková střediska hasiči a speciální policejní sbor těžkooděnců.

Když se městský dopravní terminál na Hranečníku stavěl, měl být nejmodernější v republice. K modernosti a jedinečnosti má ovšem hodně daleko.

Pravda ale je, že tu vždy býval dopravní uzel. Přes Hranečník vedly úzkorozchodné tramvajové tratě, které spojovaly Ostravu s Bohumínem, Karvinou a Orlovou. Vyjížděly ze Smetanova náměstí. Dne 28. ledna 2016 zde nastal slavný den, kdy byl dán do provozu nový a údajně supermoderní dopravní terminál, který nám měla dokonce závidět všechna větší města v republice. A jak už je to v Ostravě tradicí, k závidění tady toho opravdu moc není, o nějaké supermodernosti nemůže být řeč.

Dopravní centrum slouží, ale architektonicky, esteticky a technicky to žádná sláva není. Jako by se autoři návrhu inspirovali přístřešky a zastávkami bývalého autobusového nádraží na Karolině, které bylo ovšem postaveno za hluboké totality. Dříve se dalo dojet na Gagarinovo náměstí anebo na nové autobusové nádraží, obě místa jsou nedaleko centra města. Teď je to s přesedáním složitější a pomalejší. Ale důvody, proč byl terminál postaven, jsou povětšinou ekologické. Trolejbusy, které tu mají konečnou, jsou spíš dosluhující typy. Výpravní budova s čekárnou je jen nepěkný fádní přístřešek. Celé je to koncipováno tak, aby se tady cestující nezdržovali ani o minutu déle, než musí. Zatím si lidé ani po sedmnácti měsících provozu na terminál příliš nezvykli.

Autor: Boleslav Navrátil

Místo události:
12.7.2017 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto

Tříletého chlapce kousl pes do hlavy

Kašnu v Českém Těšíně zaplnila pěna ze saponátu.

Opilci, kteří vylili chemikálii do kašny, možná půjdou před soud

Svatební pár Karvinského a Havířovského deníku: Hlasujte ve 12. kole

Soutěžní svatební páry, které zaslaly redakci Deníku fotografie, mohou vyhrát zajímavé ceny.

Naoko hluchá Rumunka chtěla okrást policistu

Na policistu v civilu narazily dvě Rumunky, které se snažily podvodem okrádat dobrosrdečné Havířovany u obchodního centra v Prostřední Suché.

Bohumínské nádraží dostane novou střechu i fasádu

Budova bohumínského vlakového nádraží je obehnána lešením a na staveništi je pořádný cvrkot. Část dělníků mění střechu, další pak renovují fasádu z ulice Adama Mickiewicze.

Policista jel šetřit krádež, pak zjistil, že okradeným je on sám

Vyrazil vyšetřovat krádež a na místě zjistil, že okradli jeho. Policista z Bohumína se dostal do kuriózní situace, když od strážníků přebíral zadržené zloděje kol.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení