Potřásání s tisícovkami rukou a odpovídání na často nepříjemné otázky. Pro kandidáty do Poslanecké sněmovny program na následujících pět týdnů. Právě kontaktní kampaň je podle všech stran klíč k úspěchu ve volbách.

Podrobné předvolební zpravodajství z pohledu našeho regionu přinášíme pravidelně v tištěných vydáních Deníků Moravskoslezského kraje.

Jako jeden z prvních moravskoslezskou metropoli navštíví šéf politického hnutí Ano Andrej Babiš. Pole působnosti mu předehřáli už na Masarykově náměstí krajští kandidáti. Hostesky rozdávaly lidem pozvánky debatu, děti obdarovávaly nafukovacími bílými balonky s logem hnutí. „Tuto akci nazýváme Den na náměstí. Dnes do Ostravy dorazí i samotný šéf hnutí, který má naplánováno hned několik setkání s voliči. Nebude chybět ani ANOpárty s Andrejem Babišem na Stodolní," uvedla Blanka Kotrlová, která má kampaň v kraji na starosti.

Posedět s voliči „u piva" by chtěl také lídr SPOZ, místopředseda vlády a ministr vnitra Martin Pecina. Podle něho bude předvolební kampaň korektní a konkrétní. Bude odrážet jeho názory a priority, kterými se v posledních měsících a týdnech prezentoval. „Komunikovat bude on i další kandidáti nejen prostřednictvím médií, ale také například přímo s občany. Třeba při setkání 3. října na Masarykově náměstí, 5. října na Rybářské slavnosti v Rychvaldě nebo 11. října v Orlové," vyjmenoval Jaroslav Odstrčilík za SPOZ.

Na osobní kontakt s lidmi sází Zbyněk Stanjura, lídr ODS. „Budeme přímo oslovovat voliče. Nebudeme dělat drahou, bombastickou kampaň, kupovat stovky billboardů. Vsadíme spíše na osobní kontakt a na debatu přímo s lidmi. Jsme tradičně levicový kraj, to respektujeme, ale stejně se budeme snažit dosáhnout co možná nejlepšího volebního výsledku," řekl Stanjura.

Stejně to vidí i Adam Rykala, kandidát za ČSSD. „Sázíme na osobní kontakt s lidmi. Každý den budou naši kandidáti až do voleb v ulicích měst Moravskoslezského kraje. Budeme rozdávat růže a desatero hlavní body našeho programu. Nevsázíme na drahé mítinky, ale na osobní přesvědčování lidí v našem kraji, že stojíme o jejich hlasy. Představujeme náš program a naše kandidáty, nejvíce si přejeme, aby lidé nezůstali v den voleb doma, ale aby přišli volit a vyjádřili svůj názor hlasováním," informoval Rykala.

Přestože strany často zmiňují, že chtějí voliče oslovovat na internetu, podle marketingového odborníka Vladimíra Kuchaře se jim to příliš nedaří. „Internet je dnes asi nejdůležitější nástroj pro oslovení voličů. Přitom ho strany neovládají. Když si například člověk zadá do vyhledávače výraz ,volby 2013´, tak se mu neobjeví žádný odkaz na konkrétní stranu," podotkl Kuchař.

Zmínil, že občanští demokraté se letos snaží využít sociální síť Twitter. „Dosud mají asi 2700 sledovatelů, což není moc. Třeba osobní stránky Andreje Babiše jich mají jedenáct tisíc. Navíc twitter u nás využívá docela úzká skupina lidí, tak je otázka, zda je to skutečně efektivní," poznamenal na závěr Kuchař.

Petra Kozlanská, Martina Koziolová