VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Proč nejezdí vlaky rychleji

Například na frekventované trase Praha - Ostrava trvala téměř celou druhou polovinu 20. století cesta až šest hodin. Dnes jsou to pouhé tři hodiny a cesta je mnohdy díky servisu jednotlivých dopravců a moderním vozům spíše relaxem.

20.8.2017
SDÍLEJ:

Rychlovlak. Ilustrační foto. Foto: DENÍK/ Jan Buriánek

Děti mnohdy žádají své rodiče, aby je vzali tím nebo oním vlakem. Ale kdy a kde bychom se mohli dočkat dalšího zefektivnění přepravy?

Maximální rychlost na tuzemské železnici je momentálně 160 kilometrů za hodinu, ale například na frekventované trase z Prahy do Ostravy jezdí vlaky průměrnou rychlostí jen něco málo přes 120 kilometrů za hodinu.

Trať je zastaralá a některými úseky se jezdí dokonce i osmdesátkou! To brání plnému využití potenciálu trati.

A dopravci na to stále více upozorňují.

„Zkrácení jízdních dob v řádu několika minut je možné až po dokončení rekonstrukce zbývajících úseku trati, zejména úseku Ústí nad Orlicí Choceň, a pak průjezdu železničním uzlem Česká Třebová,“ říká za RegioJet mluvčí Aleš Ondrůj.

„Další podstatné zkrácení je ale možné jen při zvýšení rychlosti a kapacity trati,“ navazuje mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.

ŽELEZNICE NENÍ BEZPEČNÁ

V nedávné minulosti se uvažovalo také o navýšení maximální rychlosti na 200 km/h. Tomu ale brání výskyt pomalejších nákladních i osobních souprav a především řada úrovňových křížení se silnicemi, kdy nejen tragédie ve Studénce ukázala, že při současných bezpečnostních opatřeních by to byl čirý hazard.

„V tuto chvíli bychom chtěli dosahovat na celé trase rychlosti alespoň 160 km/h a odbourat časté příčiny nehod mimoúrovňovým křížením železnice,“ říká mluvčí Leo Expressu Kateřina Veitová. To by si ale vyžádalo výrazné investice.

ZAOSTÁVÁME

Přesto je pro některé dopravce představa alespoň dvousetkilometrové maximální hodinové rychlosti lákavá. RegioJet navíc poukazuje na to, že ve všech okolních zemích kromě Slovenska tomu tak i je. „Všude je to nejméně 200 km/h, přičemž všichni dopravci v České republice mají vozidla schopná této rychlosti a mohli by jí svými vlaky dodržovat,“ zdůrazňuje mluvčí Aleš Ondrůj.

Dodává však, že to vyžaduje úpravu legislativy a právě odstranění častých křížení tratí se silnicemi. „Takové přejezdy by při dané rychlosti nebyly bezpečné, to ale ostatně nejsou ani při té současné,“ uzavřel Ondrůj.

DO PRAHY PŘES BRNO

Zřejmě i proto Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) o zvýšení maximální rychlosti, alespoň na trase z Prahy do Ostravy, neuvažuje. Je proto pravděpodobné, že kromě odstranění několika pomalých úseků lze zrychlení přepravní doby dosáhnout jen vybudováním nové vysokorychlostní trati, která bude v rámci EU dokončena do roku 2050. To je ale nejzazší termín, který se jednotlivé státy snaží uspíšit.

„Už se připravují,“ říká k vysokorychlostním tratím mluvčí SŽDC Kateřina Šubová. „Po dohodě s Ministerstvem dopravy jsme zadali a necháváme zpracovat studii proveditelnosti na jednotlivá ramena konceptu rychlých spojení,“ doplňuje s tím, že cílem je spojení Prahy a většiny významných regionálních center republiky do jedné, výjimečně do dvou hodin.

„Rychlé spojení Prahy s Ostravou a opačně je plánováno přes Brno,“ dodává Šubová. „Půjde o skokové zkrácení jízdních dob. Trasa Praha Brno Ostravsko je trasa s největším přepravním proudem, proto by to určitě byla klíčová investice,“ souhlasí jménem RegioJetu Aleš Ondrůj. Ví, že není na co čekat.

Autor: Petr Jiříček

20.8.2017 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Zasedání havířovských zastupitelů.

V pondělí budou rokovat zastupitelé

Fotbalovou Karvinou čeká klíčové utkání.

Dnes boj o úprk ze dna tabulky

OBRAZEM: Fanoušky vláčků a železnic nerozházel ani déšť

Den železnice přilákal v sobotu do Bohumína davy lidí z celého regionu, kteří zde obdivovali historii i současnost vlakové dopravy.

Lávka se propadala pod lidskými kroky

Lávka, na kterou šlápnete, a upadne pod vámi hranol. To byl ještě minulý týden mostek přes Mlýnku v karvinském parku Boženy Němcové.

Brankářská fotbalová legenda Jaroslav Kotlorz slaví

Karviná – Dukla Praha má svou fotbalovou brankářskou legendu Ivo Viktora. V Karviné je podobnou legendou pan Jaroslav Kotlorz.

Děti si mohly vyzkoušet, jak vypadala doprava v minulosti

VIDEO/ Program pořádaný na náměstí Republiky završil v pátek Evropský týden mobility v Havířově.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení