VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Města a obce se bouří proti novému financování dopravy

Havířov - Zástupci vedení Moravskoslezského kraje připravili nový systém financování veřejné osobní dopravy. Návrh kraje ale většina měst a obcí odmítá, protože je pro ně nevýhodný.

30.6.2012 4
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Archiv

Jednoznačně proti se postavili například v Havířově a Horní Suché. „Po přepočítání jsme zjistili, že bychom měli zaplatit o jeden milion korun ročně víc, s čímž samozřejmě nesouhlasíme. Požadujeme po kraji, aby nám vše detailně vysvětlil. V této fázi jsme proti. Smlouvu máme podepsanou do roku 2018 a určitě bychom ji nechtěli měnit k horšímu," řekl havířovský primátor Zdeněk Osmanczyk.

Podobně se stavějí k problému v Horní Suché. Ta by sice nepřiplácela o moc víc než doposud, ale zastupitelé dohodu v této podobě zamítli.

„Podle nového modelu budou mezi jednotlivými městy a obcemi neuvěřitelné rozdíly. Některé zaplatí na dotaci za jednoho obyvatele čtyřicet a jiné osmdesát korun. Nemyslíme si, že dvojnásobné rozdíly mezi obcemi jsou správné. Víme, že nejde najít úplně spravedlivé řešení, takže žádáme krajské úředníky, aby nás se svým záměrem seznámili detailně," uvedl starosta Horní Suché Jan Lipner.

Karviná by naopak více než milion korun ročně ušetřila. Proto její představitelé návrh podpořili.

„Projednali jsme záměr kraje na radě a doporučujeme ho zastupitelům schválit," potvrdil náměstek primátora Jan Volf.

Kraj trvá na svém

Krajští úředníci si za svým návrhem stojí a chtějí ho zavést už do roku 2015. Nový model je podle nich spravedlivější a s ohledem na požadavky evropské legislativy i nutný.

„Kraj nechal připravit nový model spolufinancování regionální veřejné osobní dopravy městy a obcemi. Vypočtená výše je ovlivněna pouze dvěma faktory, a to počtem obyvatel a počtem spojů vedených přes danou obec. Částka pak představuje nikoliv placení na konkrétní spoj konkrétní linky, ale příspěvek na jeden systém celokrajské dopravní obslužnosti objednávané a soutěžené krajem. Výpočet se děje podle zcela jiných kritérií a porovnávání jednotlivých částek je proto irelevantní," vysvětlila mluvčí krajského úřadu Šárka Vlčková.

A právě to se Havířovským nelíbí. Poukazují totiž na skutečnou vytíženost jednotlivých linek.

„Chceme, aby se projevila v modelu opravdová ztrátovost. Jsme například přesvědčení o tom, že linky mezi Ostravou a Havířovem jsou značně vytížené, a tudíž na nich nemůže být tak velká ztrátovost jako na jiných linkách. Právě opravdové náklady by měly být brané v potaz. Každopádně o tomto problému budeme jednat i na dalších schůzkách," poukázal náměstek havířovského primátora Petr Smrček.

Podle něj mohou změny nastat jen po dohodě a nevyloučil ani to, že Havířov novou smlouvu nepodepíše.

Autor: Libor Pristáš

30.6.2012 VSTUP DO DISKUSE 4
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Tublatanka
63

Program slavností doplnila Tublatanka

Soud ve věci OKD. Insolvenční správce Lee Louda.
SLEDUJEME ON-LINE
4

Událost dne: věřitelé rozhodnou o osudu OKD

OBRAZEM: Na novém ledě se domácím hokejistům dařilo

Ve středu havířovští prvoligoví hokejisté odehráli doma první, jinak v pořadí již sedmé přípravné utkání před nastávající sezonou 2017/2018.

Oprava vlakového nádraží začne na jaře

Karviná – Příprava se protáhla, ale už se konečně začalo. S více než tříletým zpožděním začala modernizace železničního koridoru v úseku z Dětmarovic do Chotěbuze. Po jejím dokončení na konci roku 2019 by tudy měly vlaky svištět rychlostí až 160 kilometrů v hodině, nákladní o něco pomaleji. 

Zámek se lidem ukáže v nočních světlech a barvách

Jedinečnou noční prohlídku můžete zažít poslední srpnovou sobotu na Zámku Fryštát v Karviné, v rámci takzvané Hradozámecké noci.

Tragédii odstartovala hádka o dvě stě korun za sexuální služby

Muž, který během nesmyslné potyčky jednoho člověka zabil a dalšího zranil, dostal dvanáct let  

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení