VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Technici opravili motory havířovského kyvadla

Havířov - Opravou pohonu kyvadla ve čtvrtek prošlo kontroverzní umělecké dílo na havířovském náměstí Republiky.

6.6.2013 24
SDÍLEJ:

Oprava pohonu kyvadla na havířovském náměstí Republiky. Foto: Libor Běčák

Technici ostravské specializované firmy museli otevřít horní část kyvadla, kde se skrývají motory. Po několika hodinách a výměně některých dílů se oprava zdařila a odpoledne bylo kyvadlo v provozu. 

„Jde o lineární motory, jaké se běžně používají k pohonu kostelních zvonů. Tady v tomto případě to byla skutečná výzva, protože je zde velmi málo místa. Ale podařilo se a motory jsme do prostoru vtěsnali," vysvětlil technik.

Motory jsou v činnosti od rána do večera. Kyvadlo vždy rozpohybují do přednastavené úvrati a po jejím dosažení se vypnou. Znovu začnou pracovat, až se kyvadlo téměř zastaví. Vypnou se také ve chvíli, kdy kyvadlo rozpohybuje někdo ručně.

Důvodem opravy bylo poškození kyvadla v jeho horní části u zavěšení. Na vině jsou zřejmě lidé, kteří lezou na spodní část kyvadla a vychylují ho v bočním směru. 

Boční vychylování kyvadla škodí přímo motorům. Ty totiž nejsou s kyvadlem přímo spojeny, ale uvádějí ho v pohyb jen pomocí elektromagnetů. Vychylování však zvětšuje vůli mezi styčnými plochami a přerušení pohonu.

Havířovské kyvadlo provázely problémy především při jeho vzniku, zejména při samotné výrobě.

Město nejdříve vyhlásilo veřejnou anketu, kde dalo lidem vybrat z několika návrhů. Přestože si lidé vybrali jiný návrh, odborná komise v říjnu 2002 upřednostnila Bránu s kyvadlem a vodotryskem.

Do soutěže se tehdy přihlásilo 13 umělců z celé České republiky, kteří předložili celkem 10 návrhů. Nejvíce hlasů získalo dílo místního umělce, jenže cena 22 milionů korun byla neúnosná a přednost proto dostalo Brána s kyvadlem a pramenem za 5,6 milionu korun. Autory jsou pražští umělci Stefan Milkov a Karel Holub.

Autoři si vyžádali platbu větší části peněz předem, v čemž jim město vyhovělo, aby měli na materiál. Pak však dělali potíže, když například reklamovali špatnou rozteč kotvících šroubů. Delegace z radnice dokonce jela do Prahy zkontrolovat, zda se za vyplacené peníze kyvadlo skutečně vyrábí.

Monument byl nakonec po mnoha urgencích dokončen. Kyvadlo se však nekývalo, protože umělci počítali s tím, že na jeho rozpohybování bude stačit vítr. Na popud tehdejšího primátora Františka Chobota byly do horní části kyvadla vloženy motory.

Autor: Libor Běčák

6.6.2013 VSTUP DO DISKUSE 24
SDÍLEJ:
Zdravotní středisko na Dlouhé třídě v Havířově-Podlesí.

Havířov zdravotní střediska prodávat nebude

Tipy Deníku

Kam za zážitky nejen o víkendu? Inspirujte se na novém webu Tipy Deníku

Strážníci se distancují od letáků, které mluví o prevenci

Oznámení: Prevence kriminality, projekt Bezpečný byt. Letáky s tímto záhlavím a obsahem se začaly objevovat vyvěšené na vchodech karvinských bytových domů.  

Kvůli zabité čivavě si Skoupý za Havířov už nekopne

ANKETA/ Asi by to nebyla hezké atmosféra, kdyby diváci v průběhu zápasu na jednoho hráče pokřikovali, že je vrah, který zabil psa. I proto už Karel Skoupý za havířovské Indiány kopat nebude. 

Novozélanďan jede po válečných stopách svého otce

Český Těšín, Bohumín - Přiletěl až z druhé strany zeměkoule, aby se na kole vydal napříč celým Českem až do Bavorska po trase, kudy před dvaasedmdesáti lety šel jeho otec coby válečný zajatec takzvaný Pochod smrti.  

Záhada vyřešena: Konstrukce před nádražím je skutečně stojan na kola

Modrá kovová konstrukce přivázaná řetízkem k zábradlí před halou havířovského vlakového nádraží je stojan na jízdní kola a dali ho tam pracovníci Českých drah. Na žádost majitele stanice a města byl odstraněn.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení