Přestože přípravné práce na stavbu nového dopravního terminálu jsou v plném proudu, aktivisté svůj boj za záchranu nádraží v původní podobě nevzdávají. Přes všechna zamítavá stanoviska se domohli přezkumu ze strany bývalé ministryně kultury Aleny Hanákové, která však řízení nedávno zastavila.

Investoři, kterými jsou České dráhy a město, proto mohou dále připravovat ve výběru stavební firmy. Podle předpokladu by se dělníci mohli na stavbě objevit počátkem příštího roku a celý terminál by měl být hotov do konce roku 2015.

„Rozhodnutí o demolici haly nebylo na městě. Nádraží patří Českým dráhám. Hala je na dnešní poměry předimenzovaná a zchátralá. Za město jsme rádi, že se nádraží a přednádražní prostor dočká modernizace a že jsme našli finanční prostředky, za které se projekt dá realizovat," informoval náměstek primátora Petr Smrček.

Projekt počítá s modernizací nástupišť, přestavbou nynější provozní budovy na odbavovací, stržení současné nádražní haly a vybudování nového přednádražního prostoru. Zatímco u nádraží je investorem dopravce, kryté autobusové zastávky, parkoviště a objekty služeb bude stavět město.

Aktivisté za záchranu původní podoby nádraží přišli na náměstí s transparenty. V nich se trefovali především do vedení radnice a primátora, byť se město podílí jen na přednádražním prostoru a v rámci stavby chce upravit i železniční podjezd, aby byl tam oddělen prostor pro pěší a cyklisty od automobilového.

„Účelem dnešní akce je poskytnout lidem informace o tom, co se připravuje. Podle nás jde jen o snahu prostavět peníze Evropské unie. Ministryně řízení ukončila ne proto, že nádraží není hodnotnou budovou, ale proto, že do projektu terminálu už dráhy a město investovaly peníze. Nebyl vypracován ani žádný odborný posudek. Proto chceme za nádraží bojovat dále," řekla jedna z organizátorek akce Lucie Chytilová.

Ne všichni účastníci pátečního protestu však s aktivisty souhlasili. „Běžte si tam na chvíli sednout. V zimě je tam zima, stropem teče a tunelem k peronům aby se člověk bál projít. Popraskaný asfaltový chodník před halou je taky zralý na rekonstrukci a moderní vzhled celého nádraží a okolí by městu jen prospěl. Pokud architekti chtěli nádraží zachránit, měli se rozhoupat dříve a tlačit na České dráhy, aby se o něj lépe staraly," řekla žena, která náměstím v době akce procházela.

Odpůrci bourání však trvají na tom, že nádraží je zanedbané vinou jeho vlastníka, tedy Českých drah. „Nádraží postavené v letech 1964 až 1969 je příkladem bruselského stylu. Místo bourání a stavění něčeho rozporuplného, by stačilo současnému nádraží obnovit jeho zašlou krásu," shodují se mladí architekti ze sdružení Důl architektury.

Společnou řeč s nimi našel i syn architekta Josefa Hrejsemnou, který nádraží kdysi navrhl. „Otec by určitě nebyl rád, kdyby se dožil demolice nádraží. Byl to jeho první velký projekt, který ho proslavil. Jiné takové nádraží v republice není," řekl Vladimír Hrejsemnou.

Alespoň částečně vzkřísily nádraží členky datyňského amatérského divadelního souboru, které ve scénce na náměstí přinesly rakev, ale těsně před pohřbem zjistily, že ještě žije.