VYBRAT REGION
Zavřít mapu

V Mošnově se bude brzy přistávat i za mlhy a sněžení

Mošnov/ Spuštění moderního zařízení zaručujícího bezpečnější přistávání letadel na letišti v Mošnově brzdí nové nařízení, které klade podmínku dovybavení řídící věže, aby dispečeři měli důkladnější přehled o pohybu letadel.

17.11.2008
SDÍLEJ:

Ilustrační foto z mošnovského letištěFoto: DENÍK/Miroslav Kucej

Mošnovské letiště je od konce října vybaveno moderním světelným zabezpečovacím zařízením i radionavigačními prostředky CAT II. Umožňují přistávání letadel i za výrazně horšího počasí, než tomu bylo doposud. Tato kategorie umožňuje přistání při dráhové dohlednosti 350 metrů a výšce rozhodnutí 30 metrů, tedy situaci, kdy má pilot možnost z nejrůznějších důvodů přistávání přerušit do výšky 30 metrů nad zemí.

Do plného provozu však zatím spuštěno nebylo, což pocítili například cestující letu ČSA 020 z Prahy v pátek 7. listopadu. Kvůli mlze muselo letadlo zhruba půl hodiny kroužit nad letištěm a čekat, až opadne mlha. Pilot přitom přistávací dráhu viděl z poměrně velké vzdálenosti, ale musel čekat, až se situace ještě zlepší. Pokud by se tak nestalo, musel by se vrátit zpátky do Prahy. „My dráhu vidíme už z deseti kilometrů. Je tam mlha vysoká asi 30 metrů,“ hlásil pilot věži Řízení letového provozu.

Mluvčí letiště Michaela Kubešová potvrdila, že moderní navigační zařízení je připraveno ke spuštění. „Projekt byl dokončen dle plánu ke konci měsíce října 2008. To znamená, že ostravské letiště je vybaveno, připraveny jsou postupy a dokončen výcvik personálu. Vzhledem ke změnám v národním předpisu pro provoz letišť, který zpracovává Úřad pro civilní letectví, je ovšem nutné pozastavit spuštění ostrého provozu za nízkých dohledností do doby instalace přehledového systému pro řízení pohybu na letištních provozních plochách na řídící věži letiště Ostrava. Instalace a vydání osvědčení provozní způsobilosti pro tento systém je předpokládána do konce roku 2008,“ vysvětlila mluvčí.

Za zhoršených podmínek viditelnosti s využitím nového navigačního zařízení mohou přistávat pouze letadla, která jsou na tento systém připravena a jejichž posádky jsou k jejich použití vyškoleny. Dokonalejší navigační zařízení, než je připraveno v Mošnově, má v zemi pouze letiště Ruzyně, které využívá systém CAT IIIb. Při této kategorii je stanovena dráhová dohlednost 0 metů a výška rozhodnutí 15 metrů. Nejmodernější letiště ve světě mají dokonce navigační zařízení CAT IIIc umožňující přistání pomocí autopilota za nulové viditelnosti, pokud má takové zařízení i letadlo.

I za využití systému CAT II bude mošnovské letiště na vysoké úrovni. Ani dosud používaný systém CAT I však neměl vliv na mimořádnou situaci, kdy muselo letadlo ČSA letět jen s jedním motorem do Prahy. V té době byla viditelnost výborná a pilot se tak rozhodl kvůli nutnosti spotřebovat palivo a tomu, že v Praze mají ČSA kompletní servis.

Autor: Libor Běčák

17.11.2008 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Modrou kovovou konstrukci položenou před havířovským vlakovým nádražím někteří lidé považují za stojan na kola.
5

Záhada vyřešena: Konstrukce před nádražím je skutečně stojan na kola

Ilustrační foto.

Užili si dovolenou i festivaly. Teď už krajští lídři vyhlížejí volby

Havířovští senioři se hlásili na dotovanou rekreaci

Havířov Na tři turnusy vyšle letos na podzim havířovská radnice seniory do Jeseníků.  

AKTUALIZOVÁNO

Havířovský fotbalista je podezřelý ze zabití psa

Partnerský spor havířovského fotbalisty s přítelkyní vyvrcholil vyhozením čivavy z okna. Pes na místě zemřel.

Odboráři kritizují hornickou nemocnici, prý vybírá od lidí neoprávněné peníze

Dva výklady zákona a dvoutisícové poplatky. Tak vypadá situace, do které se po upozornění hornických odborářů dostala Karvinská hornická nemocnice. Ta vybírá peníze za vydávání posudků o neuznání nemoci z povolání.

Problémový Merkur je opět na prodej

Budoucnost komplexu Merkur v Havířově-Podlesí zřejmě nebude tak slibná, jak se zdála na vizualizacích předložených majitelem.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení