Lidem vadí, že nová silnice má vést na dohled jejich obydlí. „Z Darkova prakticky nic nezbylo, už ani to kulturní středisko tady nemáme a ještě nás tady dorazíte tím, že skrz Darkov povede obchvat,“ konstatoval rozezleně jeden z darkovských obyvatel, kteří zaplnili místnost v tamním středisko PZKO. Padaly i návrhy na změnu trasy. „Město se chlubí lázněmi a přitom klidně necháte postavit poblíž silnici,“ zaznělo také směrem k primátorovi a jeho náměstkům.

Ti se však bránili mj. tvrzením, že tuto silnici nestaví město, ale stát, takže o její trase nerozhoduje nikdo na zdejší radnici. „Je zajímavé, že když jste vy, jichž se stavba coby vlastníků sousedních pozemků dotýká, měli možnost se k celé věci vyjádřit, žádné připomínky nebyly a teď najednou chcete změnit trasu,“ řekl nazlobeně primátor Tomáš Hanzel. „A pokud jde o lázně, ty situace využily a nadiktovaly si celou řadu podmínek, které investor musí dodržet tak, aby stavba nepoškodila lázeňský provoz,“ dodal.

Všichni v sále se nicméně shodli na tom, že město obchvat potřebuje. „Ale proč musí jít přes nás?“ ptali se lidé.

Důvod? Mnoho jiných variant, než tak, která už je v plánech, není. „Toto území je, jak všichni víme, problematické. Z jedné strany nás limituje řeka, železnice, území, kde se stále těží, takže tam budou doznívat vlivy těžby. Moc možností, kudy trasu této silnice vést, není a my důvěřujeme odborníkům, kteří trasu vytyčovali a dělali dokumentaci pro územní řízení, že vybrali správně. Moc na výběr neměli,“ snažil se rozlíceným obyvatelům Darkova vysvětlit okolnosti příprav celého projektu náměstek primátora Zbyněk Gajdacz.

Přípravami na stavbu obchvatu se vedení Karviné zabývá s přestávkami již od poloviny 80. let minulého století, což potvrdil i jeden z přítomných Darkovanů, jenž údajně v té době působil jako poslanec tehdejšího okresního národního výboru. „Obchvat chceme, ale aby nevedl tudy, přes Darkov,“ prohlásil.

Primátor na jeho slova reagoval slovy, že pokud by se měla trasa obchvatu přepracovat, muselo by se začít s přípravami od úplného začátku. „To by v praxi znamenalo, že bychom se vrátili tak o deset, patnáct let zpět a to asi nechceme, že?“ uzavřel diskuzi primátor.

Ani za současné situace není vůbec jasné, kdy se skutečně jihozápadní obchvat Karviné začne stavět. „Vzhledem ke stavu státních financí si to nedovolím ani odhadovat. Původní přísliby sice byly na příští rok, ale s ohledem na všeobecnou situaci je to utopie,“ dodal primátor.

Nicméně první část „boje za obchvat“ skončila úspěšně. Koncem letošního roku totiž končila platnost územního rozhodnutí, a pokud by investor alespoň nepožádal o vydání stavebního povolení, územní rozhodnutí by pozbylo platnost.

„Chybí samozřejmě peníze na výkupy pozemků a majetkové vyrovnání, ale investor už alespoň požádal o vydání stavebního povolení na dvě stavby, tudíž jsme zachránění. Až budou peníze, muže se ve výkupech a přípravě vlastní stavby pokračovat,“ vysvětlil náměstek primátora Zbyněk Gajdacz.