Té se mezi 16. a 17. hodinou zúčastnilo podle odhadů bezmála tři sta lidí. Zástupcům korejského vedení společnosti sdělili pracovníci továrny své požadavky. Jde jim především o konec dennodenních a údajně špatně placených přesčasů. Mezi další důvody jejich nespokojenosti patří výroční bonusy, na něž dosáhne minimum lidí.

„Nejednalo se o odborovou akci, protože by to pak mohlo být právně napadnutelné, že se o stávce nedalo vědět dřív, i když to ukládá zákon. Nicméně odbory s takovou aktivitou souhlasí a podnikají své vlastní kroky k vylepšení situace. Je to už opravdu nesnesitelné!!!“ napsal na zaměstnanecké diskusní fórum autor podepsaný zkratkou BarosFCB.

Další stávka se podle informací Deníku uskutečnila ve čtvrtek odpoledne ve společnosti Dymos, která pro Hyundai dodává sedadla. Rovněž od 16. do 17. hodiny zde přestala pracovat celá ranní směna, tedy kolem sta lidí.

Dohodnou se zaměstnanci s vedením?


Představitelé odborové organizace v automobilce Hyundai dlouhodobě neutěšnou situaci v továrně potvrzují. Chtějí podle svých slov podpořit tři zaměstnance zvolené jejich kolegy, kteří by s vedením firmy měli o pracovních podmínkách jednat. „Zaměstnanci mají takřka každý den o dvě hodiny delší pracovní dobu. Nespokojenost mezi nimi roste, je to neúnosné. Současné aktivity by mohly pomoci, zatím jsme totiž byli jako odbory diskriminováni,“ uvedl Štefan Janík z odborové organizace automobilky Hyundai.

Podle Petra Vaňka, mluvčího společnosti Hyundai Motor Manufacturing Czech (HMMC), se vedení automobilky středeční mimořádnou situací zabývalo a chce se sejít se zástupci odborů a zaměstnanecké rady, aby společně prodiskutovali předměty stížností a nalezli všestranně přijatelná řešení.

„Vzhledem k tomu, že stížnosti se týkají zásadních systémů organizace výroby a odměňování, bude zapotřebí dostatek trpělivosti na všech stranách, protože realizace účinných řešení si vyžádá čas,“ vyjádřil se za Hyundai Vaněk. Přesčasová práce se v závodě podle jeho dalších slov nařizuje v délce dvě hodiny po denní směně, a to po čtyři dny v týdnu. Po nočních směnách se žádná přesčasová práce nevyžaduje. „Jelikožsesměny se po týdnu střídají, odpracuje každý zaměstnanec ve výrobě na přesčasech celkem šestnáct hodin za měsíc. Veškeré přesčasy jsou plně propláceny v souladu se zákoníkem práce,“ doplnil mluvčí HMMC.

Kdo bude dál stávkovat?


Nošovická automobilka v současné době zaměstnává mírně přes dva tisíce lidí, z toho více než pětinu tvoří ženy. Drtivá většina zaměstnanců jsou obyvatelé Moravskoslezského kraje. V roce 2012, kdy by továrna měla jet na plný třísměnný provoz, v ní má pracovat tři a půl tisíce lidí. Další tisíce lidí zaměstnávají subdodavatelé Hyundaie. I na ně má dopad to, v jakém tempu nošovická automobilka vyrábí vozidla, protože jí podle toho musejí dodávat různé součástky. Zmiňovanáčtvrteční stávka v Dymosu tak může být jen jednou z dalších vlaštovek propukající bouře dělníků.

„Také jsme kvůli nim nuceni do přesčasů. Jak se má člověk proti takovým praktikám bránit? Opět platí to, že za branami Hyundaie končí české zákony a platí zde vlastní – nové korejské,“ posteskl si Deníku zaměstnanec dodavatelské společnosti CZ-Daebo, který si přál zůstat v anonymitě.

Všechny články k automobilce Hyundai ČTĚTE ZDE!