VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Havířovská radnice připravuje zásadní změny v parkování

Havířov – Dopravu ve městě, především tu související s parkováním, čekají velké změny. Město hodlá nastolit pořádek a nová pravidla.

4.4.2010 18
SDÍLEJ:

Velký parkovací dům vyroste na tomto parkovišti u Městské sportovní halyFoto: Libor Běčák

Vedení havířovské radnice na posledním zasedání zastupitelstva podpořilo projekt stavby velkého parkovacího domu na nynějším parkovišti u Městské sportovní haly na Dělnické ulici. To sice nyní patří společnosti provozující OD Elan, ale město připravuje směnu za plochu Centrálního parkoviště u kina Centrum. Tam se rovněž počítá se stavbou garáží, a to ve dvou podzemních patrech komerčního objektu. Definitivní podoba objektu bude záležet na investorovi. Město má pouze podmínku, aby se nezačalo stavět dříve, než za deset let.

Protože nyní není parkoviště u Městské sportovní haly využíváno ani z poloviny a plné je pouze při výjimečných příležitostech, kdy na jeho části stojí kolotoče nebo cirkus, počítá město s tím, že motoristy doslova donutí, aby placené stání v garážích využívali. Počítá s tím, že tam budou parkovat lidé bydlící v blízkých domech v ulicích Mánesova, Mickiewiczova, U Stromovky, M. Kudeříkové či Lašské.

„Statickou dopravu ve městě musíme řešit. Vytvářet nová parkovací místa v ulicích už mnohde nelze. Proto jsou řešením parkovací domy. Lidé si brzy uvědomí, že jejich využívání bude pro ně výhodnější, než nechávat auto na ulici. V parkovacím domě budou míst jistotu, že zaparkují, auto bude pod střechou a objekt bude střežen. Navíc tam budou další služby, a nejen pro motoristy. Samozřejmě, až bude parkovací dům v provozu, přistoupíme k opatření, která nám zajistí pořádek v ulicích. Současné situace je na mnoha místech kritická. K některým domům by přes špatně parkující vozidla nedojeli například hasiči, velké problémy mají každý den popeláři nebo zásobování,“ vysvětlil náměstek havířovského primátora Zdeněk Osmanczyk.

Nová parkovací místa přímo v ulicích se radnici podařilo vytvořit například na ulici Na Nábřeží, kde se přistoupilo k částečnému stání na chodníku, nebo na Dlouhé třídě, kde se vytvořilo parkoviště v bývalém pravém jízdním pruhu. Jinde ale takové možnosti nejsou a motoristé parkují i tam, kde to je doslova nebezpečné.

Po uvolnění ulic od špatně parkujících automobilů volají hasiči už několik let. „Několikrát jsme dělali takové akce, kdy jsme za stěrače aut dávali lístečky, kterými jsme řidiče upozorňovali, že nám brání v průjezdu. Minulo se to účinkem. Přitom třeba právě v ulici Kudeříkové nebo Lašské jde o ukázkový příklad lenivosti lidí zaparkovat auto o několik metrů dále právě na velkém a věčně prázdném parkovišti u Městské sportovní haly. Každý ale asi chce na své auto vidět z okna. Když bude hořet, nebo pojedeme někoho zachránit, tak s našimi speciály úzkými uličkami mezi zaparkovanými automobily neprojedeme. Vždyť kolikrát má problém projet i sanitka,“ postěžovali si havířovští hasiči.

U radnice za poplatek

Velkokapacitní garáže na Dělnické nebudou jediné. Další by se měly stavět v sousedství Kulturního domu Petra Bezruče. Vhodným místem je také parkoviště za Severkou a vybrány jsou i další lokality. Výstavba však bude záviset na zájmu investorů, protože město by je samo nestavělo. Právě z finančních důvodů sešlo z plánů budovat podzemní garáže v parku za Radostí. Místo toho bude zpoplatněno parkoviště u magistrátu. „Přes den tam budou za poplatek parkovat zaměstnanci a lidé, kteří potřebují na magistrátu něco vyřídit. Mimo pracovní dobu budou moci parkoviště využívat lidé z blízkých domů,“ upřesnil náměstek Osmanczyk.

Město bude mít parkovací zóny

Parkovací domy a placené parkoviště u radnice jsou prvními kroky, které město chystá. V současné době už se připravují i plošná opatření. Variant je několik a radnice se bude inspirovat v jiných městech. V úvahu přicházejí například rezervovaná místa za úhradu. Tato možnost existuje už nyní, kdy si kdokoli může pronajmout stání pro svůj vůz za 20 tisíc korun za rok. Bezplatně jej mají pouze invalidé, kterým však přidělování parkovišť radnice zpřísnila.

Patrně nejschůdnější možností, jak řešit parkování v ulicích, bude vytvoření zón, podobně jako to řeší především větší města, včetně Ostravy. Radnice může definovat konkrétní pravidla pro každou zónu. Stanovit může například čas, po který budou místa určena ke stání vozidel obyvatel lokality a kdy budou přístupná všem. Vzhledem ke stále vzrůstajícímu počtu automobilů, z nichž však ne všechna jsou v provozu, se dá čekat, že město parkování pro obyvatele v zónách zpoplatní.

Na řidiče čeká represe

Aby se městu podařilo nová pravidla prosadit, připravuje také represivní opatření jako bič na neposlušné řidiče. Zatímco nyní se motoristé za nesprávné parkování dočkají od strážníků pokuty nebo botičky, za kterou pak zaplatí 300 korun, v budoucnu by mohli platit mnohem více. „Prostřednictvím našich Technických služeb jsme schopni zajistit odtah vozidel na záchytné parkoviště. Motorista by pak platil nejen pokutu, ale i manipulační poplatek,“ doplnil Osmanczyk.

Autor: Libor Běčák

4.4.2010 VSTUP DO DISKUSE 18
SDÍLEJ:
Ilustrační foto.

Lidé budou přes víkend bez teplé vody

Ilustrační foto.

Bohumín bude hlídat více kamer

Hledá se ztracená Etiopanka

Karviná – Po ztracené cizince pátrají od neděle místní policisté. Zmizení ženy z Etiopie nahlásila rodina z Kuvajtu, která je v Karviné na dovolené. 

Fleky na kluzišti půjdou do ztracena

Na zimním stadionu v Havířově se v pondělí debatovalo o tom, zda kvůli flekům v ledové ploše přistoupit k dílčí opravě, celkovému rozpuštění nebo ponechání v současném stavu.

Den D se přiblížil. Ve čtvrtek se rozhodne o osudu OKD

Karvinsko – Už ve čtvrtek se sejdou věřitelé společnosti OKD, která je od loňského května v insolvenci, aby rozhodli o osudu největší těžební firmy v zemi a tím i budoucnosti jejích zaměstnanců.

Bohumín nové dresy vítězstvím nepokřtil

Bohumín /FOTO/ - Ani do třetice se prvního divizního vítězství nedočkali.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení