Jaké jsou hlavní aktuální priority dopravy v Havířově?

Na prvém místě je přeložka silničního tahu I/11, která nyní vede skrz centrum Havířova a v nové trase bude tvořit obchvat města. Na druhém místě je statická doprava, tedy dlouhodobý akutní nedostatek parkovacích míst. Třetí prioritou je terminál hromadné dopravy v lokalitě mezi velkým kruhovým objezdem a vlakovým nádražím.

Více informací o terminálu čtěte v Souvisejících článcích

Jak vypadá situace s obchvatem města?

Bohužel, současný stav státní kasy nás nutí hledat úsporná řešení, abychom měli vůbec nějakou šanci, že se projektem bude ministerstvo dopravy zabývat. Jedná se o část od Dělnické ulice na hranici s Horní Suchou přes Životice, Těrlicko do Třanovic. Už nyní jsme slevili ze čtyřproudé rychlostní silnice na tříproudou, kdy by třetí pruh sloužil střídavě v obou směrech k předjíždění. Bojím se, že i přes náš intenzivní tlak je realizace projektu otázkou let po roce 2020.

Nemá město možnost vést tranzitní dopravu jinou trasou?

Havířov leží na historicky dané trase spojující Ostravu, respektive Opavu s Českým Těšínem. Přestože přes město platí zákaz vjezdu nákladních aut, těch osobních a zásobovacích je tolik, že se dopravní situace stává stále horší a horší. Ze sčítání automobilů vyplývá, že mnoho vozidel má v Havířově cíl své cesty. Méně vozů jezdí přes město jako tranzit.

Trasa stanovená po hranici s Horní Suchou, Životicemi a Těrlickem je dána dlouhodobě a stát ji pro stavbu silnice rezervuje. Nejedná se jen o obchvat Havířova, ale o spojnici Bohumína se slovenskou hranicí.

Z pohledu města existují varianty, které by mohly odvést podstatnou část automobilové dopravy z centra. Předpokládáme, že k tomu bude sloužit ulici U Skleníků. V současné době se tam připravuje stavba nákupního centra a čerpací stanice. Investor je zavázán rozšířit současnou silnici od Dělnické ulice ke svému objektu. Další úsek k Orlovské ulici patrně zůstane na bedrech města.

Teoreticky se uvažuje i o vedení silnice od Orlovské ulice podél železniční tratě. Jedno napojení by bylo u Dělnické ulice za prodejnou Husquarna, další u křižovatky Fryštátské, Hornosušské a 17. listopadu. Trasa by pak končila v Životicích.

Má cenu uvažovat o stavbě nových silnic, když ty stávající jsou ve špatném stavu?

Pokud jde o výtluky, město se snaží povrch vozovek alespoň provizorně opravovat i v zimním období. Technické služby k tomu používají technologii litého asfaltu. Na jaře samozřejmě provedeme rozsáhlejší opravy. Budeme také tvrdě vyžadovat po dalších správcích komunikací, aby opravili své úseky. Mimochodem, z Ředitelství silnic a dálnic máme příslib, že bude hned na jaře vyměněn asfalt na velkém kruhovém objezdu. Z naší strany jsou připraveny i celoplošné opravy, kterou projde například Anglické ulice.

Plánek dopravního termináluDopravní terminál už má konkrétní podobu?

Máme projekt, který stanoví přibližnou podobu terminálu, pozici některých objektů, parkovišť, napojení na okolní ulice a pěších tras. Konečná podoba však bude ještě upřesňována. Předpokládáme, že pěší a cyklisté se ze Šumbarku k terminálu a vlastně dále do centra města dostanou po nové lávce, která povede od prodejny Lidl nad železniční tratí. Původně jsme plánovali prodloužení podchodu, který nyní vede k nástupištím vlakového nádraží.

Terminál bude soustředit veškerou autobusovou dopravu s přímým napojením na železnici. V současné době se jedná o finančním zajištění z dotačních titulů a konkrétní spolupráci s Českými dráhami, které chtějí rekonstruovat vlakovou stanici.

V každém případě bude terminál sloužit jako autobusové stanoviště, včetně odstavné plochy pro autobusy. Cestující budou mít k dispozici zastřešené čekárny a součástí bude objekt se sociálním zázemím a dalšími službami. V blízkosti budou parkoviště, případně parkovací dům.

Hromadná doprava je ve městě zajišťována autobusy na plynový pohon. Bude je město dále podporovat?

Samozřejmě, i v letošním roce jsme vyčlenili finanční prostředky, které budou sloužit na nákup nových autobusů, aby se průběžně modernizoval vozový park. Pořízeny budou i autobusy na pohon stlačeným zemním plynem.

Pamatuje město i na cyklisty?

Jistě, dlouhodobě připravujeme trasy z města k rekreačním cílům. Pokus se podaří získat dotace, měly by už v letošním roce začít první stavební práce na trasách k přehradním nádržím, čemuž předcházely výkupy pozemků a příprava projektů. Další stezky jsou budovány přímo ve městě v rámci oprav chodníků.