VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Kulturák se slavnostně otevíral už třikrát

Karviná – Polská kongregace mládenců ve Fryštátě rozhodla v březnu 1917 postavit si vlastní Polský katolický dům.

9.9.2011
SDÍLEJ:

Pohled na Polský katolický dům.Foto: Archiv

Po jedenácti letech, 12. srpna 1928, byl položen jeho základní kámen a na podzim roku 1929 slavnostně otevřen. Patřil k nejoblíbenějším centrům kulturního a společenského života ve městě.

V období nacistické okupace mu dali Němci název Deutsches Heim a po osvobození byl přejmenován na Stalinův dům. V roce 1947 se stal sídlem okresního PZKO. O deset let později přešel do vlastnictví tehdejšího Městského národního výboru. Jeho jméno se opět změnilo, a to na Dům Přátelství-Przyjazń.

V letech 1969 až 1970 se provedla celková rekonstrukce budovy byl přistaven zadní trakt s kavárnou a na Den horníků 5. září 1970 se dočkala druhého slavnostního otevíracího ceremoniálu, tentokrát s názvem Dům družby-Dom przyjaźni Dolu ČSA Karviná. V majetku OKD zůstal i po uzavření v 90. letech a město jej získalo v roce 2009. Nechalo ho opravit nákladem 110 milionů korun. Při obnově budovy se vycházelo z její podoby ze 70. let.

Loni před Vánocemi se konalo v pořadí již třetí slavnostní otevření tohoto historického kulturního stánku.

Autor: Josef Pintér

9.9.2011 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Orlovou nalomila v utkání proti Bruntálu penalta.
51

Slavii srazila penalta

Vašo Patejdl

Obecní slavnost v Petrovicích láká i letos na bohatý program

V Datyních hledají člověka, který ztratil peníze

Dobří lidé z havířovských Dolních Datyní hledají nešťastníka, který ztratil pytlík s penězi.  

Ztráta, zisk? Těžko říct

Havířov – Remízu ze Šternberka přivezli v sobotu v rámci divize fotbalisté Havířova. Jestli je to málo nebo tak akorát, to po utkání nevěděl ani hrající trenér Indiánů Miroslav Matušovič.

Dnes v poledne končí hlasování ve finále svatebních párů

Karvinsko – A je tu finále! Letní soutěž Regionu o nejsympatičtější svatební pár má za sebou 13 základních kol a nyní nás čeká finálová volba.  

Proč nejezdí vlaky rychleji

Například na frekventované trase Praha - Ostrava trvala téměř celou druhou polovinu 20. století cesta až šest hodin. Dnes jsou to pouhé tři hodiny a cesta je mnohdy díky servisu jednotlivých dopravců a moderním vozům spíše relaxem.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení