Stopku vystavil například prodloužené Místecké napojující dálnici D47 na centrum města a dál na oblast Frýdecko-Místecka. Dokončena přitom měla být už na počátku příštího roku. Stavební ruch utichne i na rozestavěné silnici I/11 v Mokrých Lazcích spojující Ostravu a Opavu, nebo na bohumínském dálničním přivaděči v části Skřečoň.

„Ministerstvo dopravy trvá na tom, co vyhlásilo minulý týden v pátek,“ řekl po schůzce s Bártou náměstek hejtmana Miroslav Novák (ČSSD), jeden z členů rozhořčené delegace. „S výsledkem jednání vedení kraje nesouhlasí a bude hledat další kroky, jak rozhodnutí o pozastavení tří významných silničních projektů zvrátit,“ dodal.

Dopolední schůzky s ministrem v Praze se kromě Nováka účastnili také náměstek ostravského primátora Vojtěch Mynář (ČSSD), starostka Třince Věra Palkovská (Osobnosti pro Třinec) a náměstek opavského primátora Pavel Mališ (ODS). Podle mluvčího ministerstva dopravy Jakuba Ptačinského byla debata vedena konstruktivně.

„Pan ministr obhájil své předchozí stanovisko s tím, že už se nedá zvrátit. Musel se rozhodnout rychle, protože bylo potřeba stabilizovat rozpočet do konce roku. Stavaři a další experti došli k tomu, že zastavení těchto staveb způsobí nejmenší škody,“ vyjádřil se Ptačinský.

Ministr Bárta členům delegace z Moravskoslezského kraje přislíbil, že s nimi bude jednat o dalších škrtech, které se budou týkat rozpočtu na příští rok. „Na tyto záležitost bude více času a bude možnost si dát s regionálními politiky schůzku. Aktuální seznam pozastavených staveb je ale definitivní a nevede z něj cesta zpět,“ konstatoval ještě mluvčí ministerstva.

Další jednání s Vítem Bártou na téma zastavení výstavby tří důležitých silnic v kraji chystá také ministr životního prostředí Pavel Drobil (ODS), který pochází z Moravskoslezského kraje. Užv pondělípodle jeho slov jednali náměstci obou ministerstev o tom, že není možné šetřit na protihlukových bariérách a biokoridorech.

„Budu o tom s panem kolegou na toto téma velmi intenzivně diskutovat. Dostavba těchto silnic v Moravskoslezském kraji by přispěla ke zlepšení ovzduší, což patří mezi priority programu naší koaliční vlády,“ konstatoval Drobil.

Kromě zastavení tří zmíněných rozestavěných silnic dal v pátek Vít Bárta červenou také plánované výstavbě obchvatu Frýdku-Místku či silnic I/11 – Prodloužená Rudná. Zároveň by se měl v pomalejším tempu stavět poslední úsek dálnice D 47 spojující Bohumín s polskou státní hranicí.

V seznamu zastavených akcí je celkem patnáct silnic za celé republiky. Vysoké stádium rozestavěnosti mají v současné době čtyři, z toho tři v Moravskoslezském kraji. Tou čtvrtou je mimoúrovňová křižovatka v Sosnové na Českolipsku.

>> Porubští napsali dopis ministrovi

Rada ostravského obvodu Porubav pondělíschválila text otevřeného dopisu adresovanému ministru dopravy Vítu Bártovi. Obvod v něm vyjadřuje nesouhlas se záměrem pozastavit realizaci projektu „Silnice I/11 – Ostrava, prodloužená Rudná“.

„Jde o jeden ze dvou důležitých dopravních projektů pro další život a rozvoj Poruby, který má odvést dopravu z páteřních komunikací obvodu, snížit emise a prašnost. Vyřazení této stavby ze seznamu investic v oblasti dopravy považujeme za nesystémové, nekoncepční a pro obyvatele městského obvodu Poruba za zcela nepřijatelné,“ stojí mimo jiné v otevřeném dopise.