Lidé by chtěli změny, které jim za jejich peníze opět zaručí komfort cestování do centra krajského města bez nepraktického přestupování. Havířovský dopravce by jim rád vyhověl. Otázkou je, zda na ně Ostrava přistoupí, nebo bude dále pod smyšlenou rouškou ekologizace nutit lidi na periferii přestupovat z ekologických autobusů do svých tramvají a trolejbusů.

„Jízdní řády, jízdní dobu, trasu linek nedělalo ČSAD Havířov, ale koordinátor KODIS. My jsme některé problémy očekávali a upozorňovali jsme na ně. Od nástupu změn pozorujeme, že lidé, kteří pracují v centru Ostravy, se snaží jezdit bez přestupu na ÚAN. Ty autobusy pak jsou přeplněné tak, že kolikrát ani nepoberou všechny cestující," vysvětlil ředitel osobní dopravy ČSAD Havířov Jakub Vyvial.

Právě dnes se bude jednat mezi KODIS, zástupci kraje a dopravci. Vyhodnoceny budou zkušenosti z prvních dnů provozu Hranečníku. Dopravci by rádi zavedli více spojů na ÚAN, aby obsloužili všechny cestující, Ostrava má ale svůj záměr vytlačit příměstskou dopravu na okraj města a všemi změnami přinutit dojíždějící k využívání městské hromadné dopravy a placení jízdenek ve vnitřních zónách.

„Od cestujících jsme přijali už zhruba 50 podnětů. Jde o lidi, kteří se nevešli do autobusu, nebo museli cestovat přeplněným vozem. Naopak na Hranečník se stává, že jedou ve voze dva lidé, nebo dokonce řidič samotný. Máme připravené některé návrhy a bude záležet na KODIS, jak se k nim postaví," řekl Vyvial.

Vytížení spoje nabírají zpoždění, protože se cestující i řidiči v prvních dnech seznamovali s novými podmínkami. Odbavování proto bylo pomalejší.

„Podle našich předpokladů si cestující ze Šumbarku oblíbili linku 440, kdy se přímo z obou šumbarských sídlišť dostanou bez přestupu na Hranečník. Nevýhodou této linky je složité objíždění přes Bartovice. Oblíbená bude také pravděpodobně zrychlená linka 442 přímo na Hranečník. Zásadní komplikace pak jsou na omezené lince na ÚAN. Dříve jezdily přímé spoje jak naše, tak dopravce ARRIVA. Dnes jezdíme pouze my a ještě omezeně, nicméně počet cestujících se nezměnil a tak logicky vzniká komplikace problém s kapacitou," dodal Vyvial.

Změny pocítili nejen Havířované, ale také cestující z Karviné a Orlové.

„V příštím týdnu po ukončení jarních školních prázdnin na linkách z těchto měst očekáváme komplikace, protože už nyní jsou některé spoje ve špičce zaplněny. Když začnou jezdit i studenti, bude hůř," předpokládá Vyvial.