Hranečník byl otevřen v neděli 28. února. Město Ostrava na něj chce převést maximum příměstských spojů z Karvinska. Z Hranečníku cestující pokračují dále do Ostravy tramvajemi a trolejbusy. Cestující si na novinky teprve zvykají a ne všichni jsou spokojení.

„Jízdní řády, jízdní dobu, trasu linek nedělalo ČSAD Havířov, ale koordinátor KODIS. My jsme některé problémy očekávali a upozorňovali jsme na ně. Od nástupu změn pozorujeme, že lidé, kteří pracují v centru Ostravy, se snaží jezdit bez přestupu na ÚAN. Od cestujících jsme přijali už zhruba 50 podnětů. Jde o lidi, kteří se nevešli do autobusu, nebo museli cestovat přeplněným vozem. Naopak na Hranečník se stává, že jedou ve voze dva lidé, nebo dokonce řidič samotný," vysvětlil ředitel osobní dopravy ČSAD Havířov Jakub Vyvial.

Včera se u jednoho stolu sešli zástupci dopravců, Ostravy, kraje a koordinátorské organizace KODIS. Společně se dohodli na některých změnách. Ty vyplynuly z vyhodnocení dopravní situace zprovozněním přestupního terminálu Hranečník, se kterým souvisela redukce spojů z ÚAN.

Cestující si však změny vyložili po svém. Ti, kteří nemají čipové karty ODIS s předplacenými tarifními zónami nebo pro placení jednotlivých zlevněných elektronických jízdenek, se snaží do centra dostat bez nuceného přestupu spoji na ÚAN. Jejich počet ale byl po zprovoznění Hranečníku omezen a proto docházelo k přetěžování. Někteří cestující se dokonce do autobusů nedostali a museli čekat na další.

Anketa ke spokojenosti se změnami v dopravě.
Anketa ke spokojenosti se změnami v dopravě v článku Cestující se bouří a chtějí více autobusů do centra Ostravy Zobrazen je výsledek po dvou dnech hlasování.

„Na trase mezi Havířovem a Ostravou jsme se dohodli na dočasném posílení přepravy cestujících na ÚAN. Jde především o dobu ranních a odpoledních špiček. Posilové spoje vyjedou v pondělí," potvrdil Deníku po schůzce ředitel Vyvial.
Jeho slova redakci odpoledne potvrdil i jednatel KODIS Aleš Stejskal: „Každým dalším dnem se situace mění a cestující si postupně na novou organizaci dopravy zvykají. Nicméně existuje problematická situace zejména u čtyř spojů na lince 443, u spoje s odjezdem z Havířova v 7.10 a třech spojů odpoledne z ÚANu v 16.25, 17.25 a 18.20. Bylo dohodnuto, že od pondělka 7. března budou tyto spoje dočasně posíleny. Ráno bude posilový spoj začínat až na zastávce Havířov,Město,radnice, v případě odpoledních spojů budou posily začínat na zastávce Vítkovice,vysoké pece. Nově bude natrvalo zaveden nový spoj na lince 735 z Havířova, žel. st. v 7.39 na ÚAN, a to tak, že se bude jednat o prodloužený spoj č. 7 linky 752 z Třince. Jiné významnější kapacitní problémy nebyly již v dalších dnech evidovány, celkový počet spojů mezi Ostravou a jednotlivými městy zůstal zachován."

Změny pocítili nejen Havířované, ale také cestující z Karviné a Orlové.

„V příštím týdnu po ukončení jarních školních prázdnin na linkách z těchto měst očekáváme komplikace, protože už nyní jsou některé spoje ve špičce zaplněny. Když začnou jezdit i studenti, bude hůř," předpokládá Vyvial.

Přesvědčování

Cestující veřejnost bude i nadále informována o výhodách cestování přes přestupní terminál Hranečník, především pak s používáním karet ODIS, které nabízejí různé varianty zvýhodněného jízdného.

Jedním z přesvědčovacích argumentů je právě snížení počtu spojů na ÚAN. Lidé by měli ve vlastním zájmu přemýšlet o tom, zda chtějí cestovat přeplněnými autobusy až do centra, nebo pohodlně na Hranečník.

Lidé, kteří ODISku dosud nepoužívali, a nyní si ji rychle houfně vyřizují, však mají z celého systému obavy. Ne všichni se už seznámili s návodem používání karty.
Návod na použití karty ODISDalší informace přináší leták se základními informacemi.
Informační letákJakými zónami projíždíte? MAPACestující, který si na ODISku koupí měsíční, čtvrtletní, půlroční nebo roční zóny Ostrava, Šenov a Havířov, může mezi těmito městy cestovat autobusem i vlakem. Ceník najdete ZDECeníky elektronických jízdenek najdete ZDE

Statistika

KODIS bude vytíženost jednotlivých linek, a to příměstských i městských, průběžně vyhodnocovat. Slouží mu k tomu právě elektronické odbavování cestujících, díky kterému má o počtech cestujících přesný přehled.

SpolujízdaNa sociálních sítích už se lidé domlouvají, že budou veřejnou dopravu bojkotovat. Za ceny jízdenek nabízejí kapacity ve svých autech a avizují konec krajské organizace KODIS pro ztrátu zákazníků. „Nabízím odvoz 3 lidí (v případě, že někdo je ve dvou a bude se mačkat, tak 4 lidí) po domluvě nejpozději mezi 6:00-6:30 na ÚAN či Vysoké Pece, Důl Jeremenko. Výjezd z 2. etapy, Lidické či Město, žel.st. Na ceně se dohodneme. Jen na PHM a ne víc jak cena lístku za bus. Takže lidi s měsíčníkem nemají u mě přepravu za zóny, kraj mi zatím neplatí dotace," nabízí například Michal Podloučka ze spolku Efektivní veřejná doprava pro Havířov a okolí.

Nostalgie

U mnoha starších cestujících vyvolal zájem o cestování na ÚAN vzpomínky na dávná léta. Havířovští cestující byli proslulí svou spořádaností.
Na Ústředním autobusovém nádraží byly havířovské zastávky k rozpoznání z dálky. Zatímco Orlovští nebo Karvinští se shlukovali v hloučcích, Havířovští stáli vždy v úhledných dvojstupech. Každý třímal v ruce papírový týdeník nebo jízdenku zakoupenou v předprodejním stánku.

Přestože kloubové autobusy s nenáviděnými koženkovými sedadly měly podle jízdního řádu odjíždět každých deset minut, a to jeden zastávkový a druhý rychlík, ve skutečnosti odjížděly okamžitě po naplnění kapacity. Když se lidem zdálo, že jedna fronta už dlouhá tak, že by si ve voze nesedli, zakládali vedle druhou, která se po odjezdu první skupiny způsobně přesunula na kraj refýže.