Změny se týkají linek:
870441
Havířov AN - Ostrava-Hranečník, zkrácená zastávková linka přes Šenov

870442
Havířov AN - Ostrava-Hranečník, zrychlený spoj

870443
Havířov AN - Ostrava-ÚAN, přes Vítkovice, omezení spojů

870444
Havířov AN - ArcelorMittal

870445
Havířov AN - Ostrava-Poruba

870440
Havířov-Šumbark - Ostrava-Hranečník, nová linka přes ArcelorMittal

Doba, kdy z Havířova do Ostravy ráno odjížděly tisíce lidí, je pryč a už se nikdy nevrátí. Lidé tehdy na zastávkách čekali seřazeni do úhledných dvojstupů s papírovými týdeníky nebo lístky koupenými v předprodeji. K rychlejšímu odbavování cestujících seděl v autobusu průvodčí. Na trase byly tehdy nasazeny téměř výhradně velkokapacitní kloubové autobusy Ikarus, v dřívějších letech Škoda 706 RTO s vlečkami, ve kterých byli také průvodčí.

Počet cestujících však později výrazně klesl a s nimi i počet spojů a nasazených autobusů. Od posledního únorového dne dojde k další změně, kdy se cestující z Havířova dostanou přímým spojem jen na hranici Ostravy, kde budou muset přestoupit.

Méně na ÚAN, více na Hranečník

Počet spojů zajíždějících do centra na Ústřední autobusové nádraží, které už dávno není ústředním, se sníží, zatímco více spojů bude jezdit na nově vybudovaný Terminál Hranečník. Podobných terminálů Ostrava vybudovala ve svých okrajových částech více. Snahou města je dostat více cestujících do autobusů, trolejbusů a tramvají MHD a snížit tím její prodělečnost.

Projekt terminálů představil nedávno havířovským zastupitelům a občanům zástupce ODIS Aleš Stejskal. „Tarifní podmínky budou sjednoceny a zvýhodněni budou pravidelní cestující. Ti by podle našich propočtů měli ušetřit v řádech stokorun," vysvětloval Stejskal. O tom, pro kolik cestujících přinese změna vyšší výdaje, nehovořil.

Stovky lidí cestujících do centra města se tak už od 28. února nedostanou přímým spojem na náměstí J. Gagarina, odkud už to měli většinou kousek pěšky, ale budou nuceni na Hranečníku přestoupit a do centra dojet tramvají nebo trolejbusem. Cesta se jim prodraží i prodlouží.

„Doteď jezdím na Gagarinku, kde vystoupím, přeběhnu přes Sýkorák a jsem v centru. Známý zase čas od času jezdí pracovně ke krajskému soudu, takže jen přeběhne přes lávku je a na místě. Nově ale budeme přestupovat na Hranečníku a platit navíc za trolejbus. Je možné, že spíše budeme jezdit autem," vysvětlila Havířovanka, která není se změnami spokojená.

Delší a dražší cestování

„Dojde k optimalizaci jízdních řádů linek v relaci Havířov - Ostrava a k integraci veškerých námi provozovaných příměstských linek do tarifu ODIS. Pro pravidelné cestující to znamená reálnou úsporu na jízdném ve výši asi 15 až 30 procent. U nepravidelných cestujících, kteří budou i nadále využívat jednotlivé jízdné dojde vlivem přestupu na terminálu Hranečník k celkovému zdražení jízdného," potvrdil ředitel osobní dopravy ČSAD Havířov Jakub Vyvial.

Od nového jízdního řádu si budou muset cestující zvyknout i změnu jednotlivých spojů i linek. Zrychlený spoj na Hranečník bude po vyjetí z havířovského autobusového nádraží stavět jen na zastávkách Úřad práce, Střed a Radnice a dále pojede po Rudné, Šenovské a Počáteční.

„V době přepravní špičky budou vedeny spoje z Havířova do Ostravy na ÚAN i na terminál Hranečník, na který povede nově i přímá linka ze Šumbarku, z točny II. etapa. Mimo špičku v pracovní dny budou spoje vedeny pouze na terminál Hranečník. Počet přímých spojů na ÚAN se výrazně omezí také o víkendu. Cestující tak budou nuceni využít přestupní vazby na terminálu Hranečník, místo přímého spojení s ÚAN, čímž dojde k navýšení jízdní doby řádově až o několik minut," dodal Vyvial.

Nová karta

Aby cestující mohli využívat tarifů ODIS, budou si muset koupit čipovou kartu, takzvanou ODISku za 130 korun.

„Cestující, který dnes využívá naší bezkontaktní čipovou kartu, ji bude moct využívat i nadále ve stávajícím rozsahu, tedy v MHD Havířov jak na dlouhodobé jízdné, tak jako elektronickou peněženku a na příměstských linkách pouze jako elektronickou peněženku. Pokud bude chtít využívat tarifu ODIS pro dlouhodobé jízdné, nebo i krátkodobé jízdné se zvýhodněným přestupním tarifem, bude si muset pořídit kartu ODISku," doplnil Vyvial.

Změny se týkají také Karviné

Změny čekají také linky z Karviné. „Linky 531 a 551, které dnes zajíždějí na zastávku J. Gagarina, budou nově ukončeny na terminálu Hranečník, kde na ně budou navazovat linky MHD Dopravního podniku Ostrava. Linka 535 zajíždějící dnes do Ostravy, Poruby bude zcela zrušena, úsek mezi Karvinou a Orlovou bude částečně nahrazen linkou 539," řekl Deníku Jakub Vyvial.

Linky 532 a 552 budou vedeny i nadále na ÚAN, ale trasovány budou přes starou část Vítkovic tzn., že nově pojedou přes Mírové náměstí a nebudou obsluhovat zastávky Důl Jeremenko, Český dům a Vysoké pece.