Od loňského roku, kdy byl v České republice úplně otevřen trh s elektrickou energií, si každý konečný zákazník může vybrat dodavatele, od kterého bude energii odebírat. Jednatele společnosti Bicorn s. r. o. Miloslava Kužely jsme se zeptali, jak by měl zákazník, který se rozhodne dodavatele změnit, postupovat.

O liberalizaci trhu s elektrickou energií lidé už četli nebo slyšeli. Jen málo zákazníků ale ví, že by liberalizace mohli využít a zajistit si třeba lacinější dodávky energie…

V povědomí lidí ještě hodně přetrvává, že jediným možným dodavatelem elektřiny jsou pro ně společnosti ČEZ, případně EoN nebo PRE. Od ledna loňského roku si už ale zákazníci mohou vybrat, kdo jim bude energii dodávat. Uvedené energetické společnosti se rozdělily na výrobu, obchod a distribuci. Dnes už ale obchod zajišťují i další společnosti. Samozřejmě musejí také mít licenci na obchodování s elektrickou energií.

Mohou někde odběratelé zjistit, zda se jedná o spolehlivého dodavatele elektrické energie?

Seznam licencovaných obchodníků s elektrickou energií je uveden na internetových stránkách Energetického regulačního úřadu (www.eru.cz), kde je zároveň možnost porovnání velikosti platby za energii na konkrétním případě pro jednotlivé obchodníky. Dalším významným údajem, který do velké míry vypovídá o solidnosti obchodníka, je tzv. registrace odpovědnosti za odchylku. Což zjednodušeně znamená možnost nést finanční odpovědnost za dodávky elektřiny pro zákazníky. Tuto registraci může každý obchodník prokázat.

Jaké kroky by tedy měla domácnost, která si chce zajistit dodávky lacinější energie, udělat?

I když si lidé většinou myslí, že jde o složité papírování, opak je pravda. Změnu dodavatele elektřiny nejen pro každou domácnost, ale třeba i pro chatu či garáž, zkrátka u každého, kdo má elektroměr, může provést osoba, na kterou je odběrné místo registrováno. Na každé faktuře je jméno této osoby uvedeno. Pokud si člověk vybere solidního dodavatele, jde o snadný krok. Veškeré změny za odběratele zajistí nový dodavatel. Naše společnost tak postupuje, připraví nejen novou smlouvu, ale připraví a podá po domluvě i výpověď stávajícímu dodavateli. Tyto služby poskytujeme bezplatně.

Lidé většinou ke změnám nemají moc důvěru, nečekají na ně případné další nepříjemnosti spojené třeba s výměnou elektroměru?

Ne. Zákazník, který podepíše potřebné dokumenty, začne po uplynutí výpovědní lhůty s původním dodavatelem odebírat elektřinu od nového dodavatele. Elektroměr se nemění, pouze pracovník distributora (společnosti, které patří elektrické vedení), provede konečný odečet spotřeby. Další odečty zajišťuje místní distributor bez ohledu na to, kdo elektrickou energii dodává. Termíny odečtů zůstávají.

Faktury, které domácnosti i další odběratelé dostávají, jsou rok od roku většinou složitější. Nebude změna dodavatele znamenat i další kolonky navíc?

Obecně platí, že zákazník platí cenu za spotřebovanou elektřinu. Cena je složena ze dvou základních složek, které zůstanou zachovány i po změně dodavatele. Je to platba za silovou elektřinu, tady se uvádějí hodnoty v kilowatthodinách nebo megawatthodinách. U silové elektřiny účtuje například naše firma ceny nižší. Druhou složkou jsou pak regulované platby. Tyto ceny určuje Energetický regulační úřad, nejsou tedy závislé na dodavateli. Další podrobnosti a návody, jak se vyznat ve fakturách, uvádíme také na našich internetových stránkách.