VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Lukša: Novela přispěje ke zdravějšímu ovzduší

Ostrava − Novelu zákona o ochraně ovzduší, kterou s koaličními kolegy předložil místopředseda TOP 09 a poslanec za Moravskoslezský kraj Pavol Lukša, schválila v minulých dnech Poslanecká sněmovna.

29.3.2011 1
SDÍLEJ:

Pavol Lukša.Foto: Archiv

Podle Lukši je současná úprava problematická a zdraví obyvatel postižených lokalit nechrání dostatečně.

„V současnosti jsou emisní limity neustále překračovány. Hodnoty emisních stropů pro jednotlivé kraje totiž mají pouze charakter doporučení. Neexistuje také jednoznačná vazba mezi konkrétní situací na konkrétním území (například Ostrava a okolí) a provozem zdrojů znečišťování ovzduší. Jinými slovy, i když továrny budou plnit emisní limity, stává se často, že vlivem znečištění z jiných zdrojů, například automobilů, dochází k překračování únosné meze a ovzduší se stává zdraví nebezpečným,“ vysvětlil problém poslanec.

Nízkoemisní zóny fungují v řadě evropských měst

Novela podle něj proto přináší několik účinných opatření. „Za prvé, rozšiřuje nutnost dodržování emisních stropů též na skupinu zdrojů či všechny zdroje znečištění na vymezeném území. Za druhé, obce budou moci vymezit na svém území nízkoemisní zóny. Týká se to území, kde jsou překračovány limity znečištění a současně existuje objízdná trasa tohoto území bez omezení. Do těchto zón nebude možné jezdit vozidly, která nesplňují určené emisní hodnoty. Tyto typy zón fungují v řadě evropských měst,“ doplnil Lukša.

Dalším významným opatřením je podle něj osvobození obchvatů měst od zpoplatnění při překročení emisních limitů. Toto opatření má motivovat řidiče, aby se nevyhýbali zpoplatněným obchvatům a nesnažili se ušetřit tím, že pojedou „zdarma“ po městských cestách.

Proč investice do ekologie váznou?

„Jedná se o mnohem systémovější opatření než provoz MHD zdarma, jak jej praktikuje ostravský magistrát. Město vyhazuje do povětří desítky milionů korun bez zjevného zlepšení ovzduší a ještě diskriminuje vlastníky síťových jízdenek,“ je přesvědčen Lukša.

Podle něj však touto novelou snaha o zlepšení ovzduší nekončí.

„Je potřeba jednat s největšími znečišťovateli a ptát se, proč v západní Evropě investovali do ekologických technologií, zatímco v ČR, zvláště v Moravskoslezském kraji, tyto investice váznou a jejich provoz poškozuje zdraví místních obyvatel,“ informoval o plánech na další kroky Lukša.

Autor: Břetislav Lapisz

29.3.2011 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Rychlovlak. Ilustrační foto.

Proč nejezdí vlaky rychleji

Led kluziště na zimním stadionu v Havířově se nepodařil. Místo bělostného podkladu jsou na něm nepřehlédnutelné fleky.
16

V pondělí se rozhodne, co s flekatým ledem na havířovském zimáku

Fotbalisté ševcům gól nedali

Karviná /FOTO/ – Slušný výkon, ale tradiční venkovní výsledek, tedy nula bodů.

Králík, který umí luštit i slepice snášející zelená vajíčka

/FOTOGALERIE/ Osmiletá Lucie se sestrou a maminkou si v pátek dorazily do areálu Dětského domova Srdce prohlédnout králíky, drůbež i holuby.

Tvrdé boje, krásné bubenice, sympatičtí lidé. Dračí lodě na start!

/FOTOGALERIE/ Vypětí a výkony na plno, ihned po dojetí ovšem smích, vtip a dobrá nálada. Ve Starém Bohumíně probíhají od sobotního rána závody dračích lodí a je to především skvělá zábava, barvitá podívaná a příjemná atmosféra, která tady přilákala desítky příznivců vodáctví i jejich početné fanoušky.

Podjezd pod železniční tratí bude uzavřen. Na Šumbark po objížďce

Řidiče v Havířově čekají náročné dny. Kvůli rekonstrukci podjezdu pod železniční tratí v Havířově-Šumbarku bude od pondělí 21. do čtvrtka 31. srpna uzavřen podjezd pod železnicí v úseku od ulice Železničářů po Opletalovu.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení