Tvůrci z martinovských dílen Dopravního podniku Ostrava (DPO) jsou pyšní zejména na její výkon, který je 720 kW. Takový výkon nemá žádná podobná tramvaj na světě, řekl ředitel DPO František Vaštík. Výjimečnou tramvaj chce DPO zaregistrovat i v Guinnessově knize rekordů. Nejstarší tramvaje z ČKD jsou dlouhé 14,5 metru a jejich kapacita je 130 cestujících.

"V Drážďanech jsou tramvaje delší, pětičlánkové, které mají 45 metrů. Ale instalovaný výkon by asi byl žhavým kandidátem pro Guinnessovu knihu rekordů a pokusíme se o to," řekl Vaštík. Ostravská tříčlánková tramvaj snese podle něj srovnání s novými tramvajemi na českém trhu, a to i se soupravou Porsche Škoda, která jezdí v Praze.

"Jednou ze základních předností je to, že naše tramvaj má významně nižší poměr ceny a užitné hodnoty. Lze ji pořídit v ceně do 43 milionů korun, kdežto cena Porsche je blízko 60 milionů," dodal. Výkon ostravské tramvaje je pak o 220 kW vyšší než u souprav Porsche Škoda. Nezanedbatelné jsou i úspory elektrické energie. "Kdybychom srovnávali tramvaj stejné velikosti, dostaneme se až k šedesátiprocentním úsporám," uvedl ředitel. Výhodou je, že vozidlo díky otočným podvozkům šetří kolejové tratě a způsobuje menší hluk.

Firma od loňska vyrobila dvě maxitramvaje a chlubila se s nimi na výstavách. Nyní pracuje na verzi, která bude upravena pro oboustranný provoz, bude tedy mít i dvě stanoviště pro řidiče. "Poptávka po této tramvaji je zejména z Volgogradu, kde naši partneři podepsali kontrakt na dodávku těchto tramvají. Dodali jsme dvě modernizace krátkých tramvají, ty tam jezdí od února, a v současné době se hledají cesty, jak v tendru pokračovat," uvedl Vaštík. Tramvají by bylo kolem šedesáti, ale otázkou je podle něj finanční situace volgogradského dopravního podniku.

První tramvaj vyjela v Ostravě v roce 1894, poháněná byla párou. O pět let později už vozily cestující elektrické tramvaje.