Důležitou rychlostní komunikací však bude severovýchodní cíp republiky spojen s Prahou až za další dva roky. Následující úseky dálnice D 47, která se po dokončení stává součástí autostrády D 1, se totiž dále budují. Ten úplně poslední úsek, který pak Moravskoslezský kraj spojí na opačnou stranu s Polskem a přes tamní dálnici A 1 dále s Evropou, bude hotov dokonce ještě později. Podle Alfreda Brunclíka, generálního ředitele Ředitelství silnic a dálnic, Bude celá Via Moravica, jak se také dálnici D 47 říká, hotova až ve druhém čtvrtletí roku 2010.

Ale zpět k dnešní slávě. Zmiňovaný ostravský úsek byl otevřen velkolepou akcí. Nedočkaví řidiči si jej mohli prohlédnout a také si samozřejmě užít doprovodný program. Novou vozovku pak budou moci svými vozy testovat od zítřka. Těší se na to?

„Ostravský úsek dálnice sice ještě nemá příliš velký význam z hlediska napojení na českou dálniční síť, ale mně osobně pomůže hodně. Dojíždím totiž za prací z Ostravy do Bohumína, takže teď cestováním ušetřím mnoho času,“ sdělil Robert Topiarz a dodal: „Výhodu nové komunikace vidím také v tom, že se odlehčí některým přetíženým cestám vedoucím přes centrum Ostravy.“

Stavba složitého ostravského úseku dálnice D 47 přišla na 16,2 miliardy korun. Jeho součástí jsou například čtyři mimoúrovňové křižovatky nebo impozantní most zavěšený nad řekou Odrou a koblovskými jezery. Celá Via Moravica má stát 58 miliard korun. (map)

Účastníkům slavnostního otevření zahrála kapela Buty

Ostrava - Ani silný déšť nezabránil stovkám lidí přijít se podívat vsobotu na slavnostní otevření klíčového sedmnáctikilo­metrového úseku dálnice D 47zOstravy do Bohumína, které se konalo na mimoúrovňové křižovatce Rudná vOstravě.

Na první část dokončené tepny, která je zásadní pro tento region, se dostanou řidiči hned na několika místech. Právě na mimoúrovňové křižovatce Rudná vOstravě, a samozřejmě na jejím konci vBohumíně. Motoristům budou dále sloužit nájezdy uSlovenské ulice vPřívoze a na Vrbici.

Všichni, kteří na akci dorazili, měli příležitost si nový úsek dálnice nejen prohlédnout, ale také si vyslechnout odborný výklad ovýstavbě během autobusových projížděk po celé trase. „Je skvělé, že tak dlouhou cestu teď ujedu za méně než deset minut,“ pochvaloval si při projížďce Aleš Baran zOstravy-Poruby, kterého potěšil také bohatý doprovodný program, jenž byl pro příchozí připraven. „Škoda jen, že je taková zima a hustě prší,“ dodal už skapucí nahlavě.

Během oslav vystoupila přímo na dálnici skupina Buty, se svou tatrovkou přijel šestinásobný vítěz závodu Rallye Dakar Karel Loprais. Nechyběla ani kaskadérská show a mnoho stánků sobčerstvením. Oslavy byly zakončeny slavnostním ohňostrojem. „Otevření ve velkém stylu jsme zvolili poté, co měla podobná akce obrovský úspěch vPlzni při otevírání úseku dálnice D 5,“ uvedla mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Martina Vápeníková.

Stavba zmiňovaného úseku dálnice patří knejnáročnějším a nejdražším vcelé síti. „Náročnost této stavby spočívá vtom, že prochází městem, jde kolem Odry a navíc křižuje Ostravici. Muselo se proto provést křížení spáteřními komunikacemi vOstravě, jako jsou Rudná a Místecká. Složité byly ipřeložky inženýrských síti, řešení poddolovaného území,“ sdělil Pavel Doležal zŘeditelství silnic a dálnic, který má výstavbu dálnice D 47na starosti. Složitost a náročnost stavby dokládá skutečnost, že výstavba úseku dálnice D 47, který nebude pro řidiče osobních aut zpoplatněn, stála přes 16 miliard korun, což je čtvrtina zcelkové částky vynaložené na stavbu celé dálnice D 47.Ta má být kompletně hotová vroce 2010.Po jejím dokončení by měla splynout snejdelší českou dálnicí D1.