To jsou jen některé z popdpůrných argumentů, které zazněly na bohumínské konferenci Oderské fórum-Forum odrzańskie. Jeho tématem bylo splavnění řeky Odry z polského města Kędzierzyn-Koźle až do Ostravy a Mošnova.

Podle prezidenta Sdružení Pavla Bartoše představuje splavnění Odry do Ostravy a Mošnova obrovskou příležitost pro region, pro jeho hospodářské oživení.

„Samozřejmě se to netýká jen Moravskoslezského kraje, ale všech příhraničních regionů v rámci Evropského seskupení pro územní spolupráci TRITIA," uvedl Bartoš.

O hospodářském významu splavnění Odry se mluví už desítky let. Polská strana věnuje Oderské vodní cestě velkou pozornost, chce dosáhnout splavnění Odry na IV. stupeň. Podle Przemyslawa Zukowskiego z ministerstva mořského hospodářství a vnitrozemské plavby si polská část splavnění úseku Kędzierzyn-Koźle Ostrava Mošnov vyžádá 1,67 miliardy zlotých.

Česká strana chystá zpracování Studie proveditelnosti pro vodní koridor Dunaj-Odra-Labe. V jejím rámci se má vybrat jedna ze dvou variant řešení obchvatů meandrů řeky Odry v Bohumíně.

„Česká strana v některých přístupech a krocích zaostává za Polskem, to by se mělo zásadně změnit. Je třeba usilovat o vybudování alespoň úseku Kędzierzyn-Koźle Ostrava Mošnov, jeho přínos pro Moravskoslezský kraj a Českou republiku může být velký a může být zásadní pro konkurenceschopnost," zdůraznil vládní zmocněnec pro Moravskoslezský kraj Jiří Cienciala.

Řeka Odra je splavná s určitými problémy od přístavu ve Štětíně až po město Kędzierzyn-Koźle, které leží asi 50 kilometrů od hranic s Moravskoslezským krajem. Splavněním Odry až do Ostravy-Mošnova se Oderská vodní cesta prodlouží o 90 kilometrů.