„Doufám, že budu mít vše v pořádku. Ty kontroly jsou ale jinak správné," komentovala to v úterý ráno jedna z prodávajících sortimentu v Karviné Karolína Geboliszová, která pak skutečně dopadla na výbornou a bez problémů.

JAKO BĚŽNÍ ZÁKAZNÍCI

K jejímu stánku nejprve přišla dvojice kontrolorů z ČOI, která se chovala jako běžní zákazníci. „Zakoupila" různé výrobky, převzala si účet a pak o kousek dál začala velká kontrola všeho.

Dvojice z ČOI ještě mezitím odhalila prodávající slečně své poslání, nechala si předvést další výrobky, zajímala se, zda je stánek vybaven pro tento sortiment povinným hasicím přístrojem a podobně.

„Při kontrolách se zaměřujeme nejen na porušování daných zákonů a předpisů, ale například také na prodej osobami bez příslušného oprávnění prodávání pyrotechniky osobám nezletilým a mladistvým. Každá složka má své kompetence a podle nich při kontrolách pracujeme," doplnila mluvčí karvinské policie Zlatuše Viačková.

Úlohou policie je například také zajišťování bezpečnosti lidí z ČOI, policie se také zajímá o totožnost prodejců.

Zatím zjištěné prohřešky? V Karviné jeden z prodejců špatně informoval o možnostech, co dělat v případě reklamace vadného zboží, a při prodeji nevydal řádný doklad. V Havířově dva prodejci nedodrželi základní bezpečnostní požadavky.

„Chyběly jim návody v českém jazyce k bezpečnému zacházení, skladování, používání a zneškodňování těchto produktů," popsala mluvčí policie.

Samotná ČOI dodala, že v roce 2015 provedla na území celé České republiky 216 takových kontrol.

PROBLÉM U KAŽDÉ TŘETÍ KONTROLY

„Každá třetí odhalila problém a podle dosavadních letošních údajů to bude podobné. Nejčastěji šlo o nevydání platebního dokladu, nedostatečné informace o cenách. Dále to byly chybějící údaje o výrobci či dovozci. Nejzávažnější jsou chybějící české návody a informace, které souvisí s bezpečným užíváním," řekl mluvčí ČOI Jiří Fröhlich.