VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Spojí obě části Těšína opět po 100 letech tramvaj?

Českou a polskou část Těšína, které v minulosti tvořily jedno město, by mohla v budoucnu znovu propojit tramvajová linka. Projekt, který by po téměř 100 letech vrátil do zdejších ulic tramvajovou dopravu, společně připravila příhraniční partnerská města Český Těšín a polský Těšín.

11.5.2017
SDÍLEJ:

Na historické fotografii z fondů muzea polského Těšína je tramvaj, která jezdila v letech 1911 1921 z náměstí po ul. Hluboká, přes most a po Hlavní třídě k vlakovému nádraží v dnešním Českém Těšíně. Foto: www.tramwaje.muzeumcieszyn.pl

Na otázku, zda je návrat společné linky do pohraničí reálný, má teď odpovědět studie spolufinancovaná z prostředků evropských fondů. Ta by měla být hotová do konce letošního září.

„Do dnešního dne se vedla taková možná amatérská, možná odborná diskuse o tom, jestli by byla tramvaj v současné době technicky i legislativně realizovatelná. Tyto otázky by teď měl zodpovědět zmíněný česko-polský projekt o možnostech obnovení tramvajového spojení," vysvětluje starosta Českého Těšína Vít Slováček.

Podle projektové manažerky Petry Górecké je cílem studie příprava mnohostranné společensko-ekonomicko-technické analýzy různých variant modelů obnovení tramvajové linky. Předpokládá se přitom, že vzkříšení této dopravy by do měst mohlo přivést hlavně turisty.

LINKU PŘIPOMÍNAJÍ PÍSNĚ I DIVADLO

Dobový snímek z provozu tramvají v Těšínech.

Na trase dlouhé necelé dva kilometry jezdily tramvaje Těšínem v letech 1911 až 1921, kdy město rozdělila státní hranice, a důkladné kontroly na hraničním mostě znemožňovaly plynulý provoz.

Podle mluvčí Českého Těšína Doroty Havlíkové vznikla první myšlenka na obnovu společné dráhy už po roce 1989 a prvních reálných obrysů nabrala po vstupu do Schengenského prostoru, kdy zmizely pasové kontroly na hranicích. S ohledem na řadu byrokratických složitostí či na nutnost vyřešit bezbariérovost zastávek však zůstala myšlenka u ledu.

„Je zajímavé, že dnes už nežije nikdo, kdo by těšínskou tramvají jel, přesto mají místní občané k tramvaji velký sentiment. Je to pravděpodobně i díky písním Jarka Nohavici a divadelní inscenaci Těšínské niebo - Cieszyńskie nebe, které společnou linku připomínají," říká Havlíková.

„Podstatné však je, že jsme dnes ve zcela jiné situaci než před 100 lety, kdy byla tramvaj kromě koňských povozů a několika vzácných automobilů jediným dopravním prostředkem mezi historickým centrem města dnes polského Těšína a místním vlakovým nádražím. A i když se v dnešní době život dvojměstí stále více proplétá, tramvajové spojení by bylo spíše turistickou atrakcí než nutností," dodává Havlíková s tím, že obnovená linka by unikátně spojovala nejen dvě města, ale zároveň i dva státy.

Pavla Krůčková

Autor: Redakce

Místo události:
11.5.2017 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Záchranář a hasič ze Stonavy Marek Balicki.
3

Na kole i stopem, čtyři roky kolem světa

Na kvalitnější soutěž se Libor Hanisch těší.

Nová posila Dessau Libor Hanisch: Těším se na lepší úroveň házené

Boxerům Karviné i Havířova zacinkaly medaile

Karviná /FOTO/ – Víkendové mistrovství školní mládeže v boxu v Karviné přineslo zajímavé zápasy talentovaných českých nadějí a také medailové úspěchy dvěma okresním zástupcům z Karviné a Havířova.

Házenkářům MHK utekla remíza

Karviná – I odvetu barážového souboje o první ligu v Hustopečích prohráli házenkáři MHK Karviná těsným způsobem.

Čísla nezaměstnaných jsou na historickém minimu. Spadla pod 10 procent

Přes 1300 volných míst evidovaly na konci dubna statistiky karvinského úřadu práce. Zdá se, že volných přibývá, jelikož přesně před rokem bylo o 143 míst méně a o 49 méně než na konci března. Nově hlášených bylo během dubna 407 míst.

OBRAZEM: Sportovně zábavný den se vydařil

Prvoligový hokejový klub AZ Havířov připravil pro nedělní odpoledne již 4. ročník sportovně zábavného dne ve víceúčelové hale a prostoru před budovou.

Předvolební speciál deníku: Jak splnila vláda své sliby?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies