Na otázku, zda je návrat společné linky do pohraničí reálný, má teď odpovědět studie spolufinancovaná z prostředků evropských fondů. Ta by měla být hotová do konce letošního září.

Tramvaj vjíždí na Hlavní třídu v Těšíně, rok 1916.
Přesně před 100 lety začala v Těšíně jezdit tramvaj

„Do dnešního dne se vedla taková možná amatérská, možná odborná diskuse o tom, jestli by byla tramvaj v současné době technicky i legislativně realizovatelná. Tyto otázky by teď měl zodpovědět zmíněný česko-polský projekt o možnostech obnovení tramvajového spojení," vysvětluje starosta Českého Těšína Vít Slováček.

Podle projektové manažerky Petry Górecké je cílem studie příprava mnohostranné společensko-ekonomicko-technické analýzy různých variant modelů obnovení tramvajové linky. Předpokládá se přitom, že vzkříšení této dopravy by do měst mohlo přivést hlavně turisty.

Namalovaná tramvaj je v těchto dnech dominantou těšínského rynku
Bude Těšínem opět jezdit tramvaj, jak to žádá petice?

LINKU PŘIPOMÍNAJÍ PÍSNĚ I DIVADLO

Dobový snímek z provozu tramvají v Těšínech. Zdroj: www.tramwaje.muzeumcieszyn.pl

Na trase dlouhé necelé dva kilometry jezdily tramvaje Těšínem v letech 1911 až 1921, kdy město rozdělila státní hranice, a důkladné kontroly na hraničním mostě znemožňovaly plynulý provoz.

Podle mluvčí Českého Těšína Doroty Havlíkové vznikla první myšlenka na obnovu společné dráhy už po roce 1989 a prvních reálných obrysů nabrala po vstupu do Schengenského prostoru, kdy zmizely pasové kontroly na hranicích. S ohledem na řadu byrokratických složitostí či na nutnost vyřešit bezbariérovost zastávek však zůstala myšlenka u ledu.

K propagaci nové tramvaje má přispět i Těšínské divadlo, v jehož populárním představení Těšinské niebo tramvaj lhraje důležitou roli.
Těšín by chtěl mít znovu svou tramvaj

„Je zajímavé, že dnes už nežije nikdo, kdo by těšínskou tramvají jel, přesto mají místní občané k tramvaji velký sentiment. Je to pravděpodobně i díky písním Jarka Nohavici a divadelní inscenaci Těšínské niebo - Cieszyńskie nebe, které společnou linku připomínají," říká Havlíková.

Nádražní ulice před 1. světovou válkou.
Historie a současnost ve fotografickém srovnání

„Podstatné však je, že jsme dnes ve zcela jiné situaci než před 100 lety, kdy byla tramvaj kromě koňských povozů a několika vzácných automobilů jediným dopravním prostředkem mezi historickým centrem města dnes polského Těšína a místním vlakovým nádražím. A i když se v dnešní době život dvojměstí stále více proplétá, tramvajové spojení by bylo spíše turistickou atrakcí než nutností," dodává Havlíková s tím, že obnovená linka by unikátně spojovala nejen dvě města, ale zároveň i dva státy.

Pavla Krůčková