Po naprostém volebním fiasku tehdejší vládnoucí koalice ztratil pevnou půdu pod nohama i tajemník obecního úřadu Jaromír Kunovský. Nový starosta ho propustil s tím, že obci způsobil škodu.

„Jednoho zaměstnance úřadu poslal na školení, přestože ten ho již absolvoval. Soudy sice uznaly, že tím tajemník pochybil a škodu skutečně způsobil, nicméně řekly, že to ještě není důvod k propuštění. Výpověď proto neplatila, ale pan Kunovský odmítl pokračovat v práci úředníka, když jeho funkce tajemníka byla mezitím zrušena. Proto byl propuštěn pro nadbytečnost," vysvětlil starosta Těrlicka Martin Polášek.

Od té doby bývalý zaměstnanec zásobuje úřad desítkami žádostí o informace.

„Přestože v obci nebydlí, má o zdejší dění mimořádný zájem. Zatímco ve svém bydlišti nepodal ani jednu žádost, u nás je to několik měsíčně," říká Polášek.

Zaměstnanci těrlické radnice nemají jednoduchou pozici, protože bývalý tajemník ví, jaký požadavek radnici zadat, aby tím úředníkům zkomplikoval život.

„Chtěl například kopie všech jízdních příkazů vozidel našich dobrovolných hasičů nebo si vyžádal dokumenty související s provozem obecních internetových stránek, včetně všech dokladů, které prošly pokladnou. Stejně žádal kopie všech faktur za výdaje obecního úřadu v jednotlivých měsících," popsal starosta.

Podle Jaromíra Kunovského se úředníkům nechce pracovat. „Pokud chci mít informace, tak těch žádostí musí být více. Kdybych to sepsal v jedné žádosti, což by šlo, tak by to chtěli zaplatit. Informace nemusí pracně dohledávat, všechno je dneska elektronicky. Dokonce jsem ani nechtěl, aby mi odpovědi posílali poštou, stačilo mailem. Pokud by ty informace měli na internetu, nemusel bych podávat žádosti. Prostě se úředníkům nechce pracovat. 80 žádostí, to vychází jedna týdně, to není moc. Nikdy jsem nechtěl informace starší než jeden rok. Informace jsem potřeboval pro probíhající soudní jednání, které jsem u Nejvyššího soudu vyhrál," reagoval Kunovský.

Když už žádosti začaly chod radnice paralyzovat a úředníci věnovali jejich vyřizování příliš mnoho práce, rozhodl starosta na další žádosti nereagovat.

„Na takové vyřizování skutečně naše radnice nemá kapacitu a není možné tuto činnost dělat na úkor dalších úkolů. Bohužel, nepodržel nás ani krajský úřad, který nám opakovaně zakázal žadateli účtovat oprávněné náklady na mzdu úředníka a kopírování dokumentů," řekl starosta Polášek.

Když Kunovský zjistil, že se mu doma hromadí žádosti, na které mu radnice neodpovídá, obrátil se na ombudsmana. Ten uznal, že radnice pochybila, když přestala reagovat.

„I když občan zahltí úřad desítkami žádostí o informace a úřad je přesvědčen, že jde o šikanózní jednání a účelovou snahu destabilizovat úřad, musí tyto žádosti vyřizovat v souladu se zákonem o svobodném přístupu k informacím. Jestliže přestane na žádosti reagovat a současně požadované informace nezveřejňuje, jde ze strany úřadu o nezákonný postup. Přesně této nezákonnosti se však dopustil Obecní úřad Těrlicko, když přestal vyřizovat žádosti občana o informace s tím, že desítky podání měsíčně, jimiž je úřad atakován, považuje z jeho strany za zneužívání zákona o svobodném přístupu k informacím," vyřkl svůj názor zástupce ombudsmana Stanislav Křeček.

Současně dal těrlické radnici radu: „Pokud úřad rozhodne informace neposkytnout, musí to odůvodnit například obavou ze zneužívání práva na informace či šikanózním jednáním občana. Tím, že úřad žádné rozhodnutí nevydá, odpírá občanovi právo na spravedlivý proces," tvrdí zástupce veřejného ochránce práv.