VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Výstava připomíná slavnou éru okruhu Havířov – Šenov

Závod automobilů na okruhu Havířov – Šenov měl premiéru ve dnech 12. a 13. května 1971. Byl zařazen do kalendáře mistrovství Československé socialistické republiky a pořádal ho Autosport-klub Svazarmu Dolu Prezident Gottwald (zaniklý Důl František v Horní Suché). Tím se začala psát historie tohoto populárního a velmi oblíbeného automobilového závodu na severu Moravy.

6.7.2017
SDÍLEJ:

Mezinárodní automobilové závody Havířov - Šenov. Foto: Šenovské muzeum

U jeho zrodu stáli nadšenci motoristického sportu z Havířova a jeho okolí. Mezi nimi byl i první ředitel a jedna z hlavních osobností při organizování závodu Julius Lešinský. Výrazný podíl na realizaci měly doly Ostravsko-karvinského revíru. Pomáhaly s propagací, tiskem nejrůznějších materiálů, organizací při závodech nebo také s nákupem vstupenek pro zaměstnance šachet. Samozřejmě, pomoc poskytovala i města Havířov a Šenov.

ZÁVODY EVROPSKÉHO FORMÁTU

Okruh s asfaltobetonovým povrchem výškovým rozdílem 8,6 metru měřil 4320 metrů. Po několika vylepšení obdržel mezinárodní licenci, což umožnilo na trati pořádat vrcholové evropské soutěže. Na rovinách jezdci dosahovali rychlosti až 250 kilometrů za hodinu. Průměrná rychlost se pohybovala kolem 160 km/ho᠆dinu. Počet kol byl různý. Například při mezinárodních závodech 25. a 26. září 1976 v divizi IV jich bylo deset.

Start byl umístěn u výpadovky na Ostravu, nedaleko staré havířovské železniční stanice. Ulice Rudná v části mezi Šenovem a rondelem musela být uzavřena, což by dnes asi způsobilo docela slušný dopravní kolaps. Pro diváky se postavila tribuna, která většinou byla zcela zaplněna.

Zájem byl obrovský. Vychutnat si rychlé stroje často přicházely celé rodiny s dětmi. Některé závody sledovalo až 30 tisíc lidí roztroušených podél celé tratě. Jezdilo se každým rokem až na rok 1990, kdy se závod nekonal. Mistrovských závodů bylo celkem 23.

OSOBÁKY VS. SPORŤÁKY

K zajímavostem určitě patří soupeření značek jako Žiguli, Talbot, Polonez na jedné straně a na druhé BMW M1, Ferrari 308 nebo Porsche. Závodní pole bylo pokaždé velmi kvalitní. Havířovské závody jezdíval také Antonín Charouz, který dokázal vyhrát závod mistrovství světa v kategorii cestovních automobilů na okruzích. Naposledy se motoristé setkali na okruhu28. května 1994, kdy bojovali o tituly 38. mezinárodního mistrovství České republiky a Slovenské republiky.

Po třiadvaceti letech svou poměrně krátkou, ale úspěšnou historii automobilové klání Havířov – Šenov ukončilo. Posledního závodu se zúčastnilo 64 jezdců ze šesti států. V kronice města Havířova se jako důvody uvádějí možné negativní ekologické dopady a narůstající potíže s organizačním a finančním zajišťováním závodu.

Pokud se chcete o historii tohoto závodu dozvědět více, navštivte právě probíhající výstavu Závodní okruh Havířov – Šenov, která je k vidění v Šenovském muzeu. Je plná různých zajímavých dokumentů a fotografií. Potrvá do 30. září 2017.

Autor: Josef Pintér

6.7.2017 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto

Tříletého chlapce kousl pes do hlavy

Kašnu v Českém Těšíně zaplnila pěna ze saponátu.

Opilci, kteří vylili chemikálii do kašny, možná půjdou před soud

Svatební pár Karvinského a Havířovského deníku: Hlasujte ve 12. kole

Soutěžní svatební páry, které zaslaly redakci Deníku fotografie, mohou vyhrát zajímavé ceny.

Naoko hluchá Rumunka chtěla okrást policistu

Na policistu v civilu narazily dvě Rumunky, které se snažily podvodem okrádat dobrosrdečné Havířovany u obchodního centra v Prostřední Suché.

Bohumínské nádraží dostane novou střechu i fasádu

Budova bohumínského vlakového nádraží je obehnána lešením a na staveništi je pořádný cvrkot. Část dělníků mění střechu, další pak renovují fasádu z ulice Adama Mickiewicze.

Policista jel šetřit krádež, pak zjistil, že okradeným je on sám

Vyrazil vyšetřovat krádež a na místě zjistil, že okradli jeho. Policista z Bohumína se dostal do kuriózní situace, když od strážníků přebíral zadržené zloděje kol.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení