Vloni se nová, již čtvrtá generace vozu Fabia, začala u dealerů Škody prodávat za 329 900 Kč. Ještě v závěru roku 2021 přišlo první zdražení, nyní druhé. V obou případech se částka u základní verze v oficiálním ceníku zvedala o 10 tisíc korun. Nyní si tedy zájemce o tento vůz musí připravit nejméně 349 900 Kč. To je o sto tisíc korun více, než za kolik bývala k mání jak první, tak i druhá generace tohoto auta.

Na všechny dosud prodávané verze modelu Fabia se můžete podívat do naší fotogalerie.

Za oněch 349 900 Kč nyní kupující získá Fabii s litrovým tříválcem s výkonem 59 kW a pětistupňovou manuální převodovkou a ve výbavovém stupni Ambition. Ten již obsahuje například manuální klimatizaci, mlhovky nebo LED světla.

Některé kombinace motorů a výbav zdražily ještě více než je zmiňovaná vstupní verze. Například při volbě silnějšího motoru (70 kW) je rozdíl v novém ceníku oproti údaji z toho starého plných dvacet tisíc korun.

Škoda současně zvýšila ceny rovněž u elektromobilu Enyaq iV. Ten už nelze pořídit za méně než za 1 179 900 Kč. Zdražení se v závislosti na zvolené baterii a výkonu motoru pohybuje od 50 do 85 tisíc korun.

Velký výběr vozů s pohonem všech kol nabízí značka Suzuki
Dvacet nejlevnějších aut s pohonem 4X4. Polovina z nich má japonský původ

Škoda tento nepopulární krok vysvětluje takto: "Nacházíme se v situaci, kdy je inflace nejvyšší za posledních několik let, dochází k výraznému nárůstu cen vstupních surovin a energií, Škoda Auto tak musí čelit výraznému navýšení nákladů. Podnikáme však ta nejlepší možná protiopatření k minimalizaci dopadů a zavádíme například rozsáhlý kombinovaný program na zvyšování efektivity. Tato opatření sice snižují dopady zvýšení cen na naši činnost, bohužel je však nemohou plně kompenzovat. Během roku jsme tedy byli nuceni upravovat ceny vozů," uvádí mluvčí tuzemské prodejní organizace Škody Pavel Jína.

Zároveň varuje, že zdražení nemusí být poslední. "v závislosti na tržních podmínkách nelze úpravu cen vyloučit také do příštího roku," říká.

U Enyaqu se trošku vylepšovala výbava

Zatímco v případě Fabie se současná výbava ani technické parametry u vozu modelového roku 2023 s vyšší cenovkou nevylepšují, u Enyaqu je to jinak.

"V rámci cenového kroku byly do jednotlivých výbavových stupňů a variant modelové řady Enyaq iV doplněny zákaznicky nejoblíbenější a nejvíce objednávané výbavové prvky. Patří mezi ně například navigace, asistenční systémy v paketu Asistovaná jízda, Family paket nebo příprava pro tažné zařízení. Snažíme se tímto krokem zároveň zjednodušovat komplexitu naší nabídky a předcházet tak prodlužování dodacích lhůt našich vozů," vysvětluje Jína.

Octavia je liftback a těch je málo
Konkurenti pro Octavii? Těch vážných je podle našeho přehledu pomálu

V případě Fabie II byl vstupní motorizací verze za 249 900 Kč nepopulární tříválec 1,2 HTP.

Ani po zdražení se bohužel nezkrátí dodací doby na vozy objednávané takzvaně do výroby. "Kvůli vysokému zájmu o naše vozy a výpadkům v dodávkách dílů se dodací lhůty v současné době nezkracují. Mohou se lišit podle jednotlivých výbav, motorizací a v závislosti na ročních prodejních kvótách jednotlivých prodejců. Na nové vozy značky ŠKODA se v současnosti čeká od 6 do 14 měsíců," sdělil ještě Pavel Jína.

Je třeba ještě dodat, že nová Fabia s cenovkou 350 000 Kč je podstatně lépe vybavena a také se jedná o větší auto než byly ty předcházející. Například motorista vlastnící Fabii I tehdy za 249 900 Kč získal motor 1,0 MPI s výkonem 37 kW, nelakovaná zrcátka a kliky, manuální stahování oken a pouze jeden jediný airbag.

V souvislosti se současně platnou cenovkou je zajímavý ještě jeden údaj. V roce 2014 při uvádění třetí generace Fabie bylo možno získat tento model s výbavou Active a s motorem 1,0 MPI 44 kW již za 234 900 Kč.