Když musejí lidé z Jeseníku vyřídit cokoli ve „svém“ krajském městě, tedy v Olomouci, čeká je strastiplná cesta. Autem se tam v týdnu ráno dostanou za průměrných 100 minut, veřejnou dopravou pak nejrychleji za 119 minut. Navíc ve všední den od 6 do 12 hodin jim jede extrémně málo spojů (jen šest). Jeseník se tak ve srovnání Deníku ukázal jako okresní město s nejhorší dopravní obslužností.

Dálnice v ČR - Ilustrační foto.
Inteligentní dálnice v Česku: Ministerstvo hledá řidiče na testování

Není se co divit: Jeseník leží vzdušnou čarou 70 kilometrů od krajského města (což je nejvíc v ČR), silnice se klikatí v serpentinách přes Červenohorské sedlo, vlak jezdí po neelektrifikované lokálce.

Na mapě se ale dají najít i „vnitřní periférie“ – například středočeský Rakovník. Ani okresní města na Vysočině ale nemají do Jihlavy kdovíjak dobré spojení, jelikož dálnice D1 vnitrokrajské dopravě příliš nepomáhá.

Naopak nejlepší spojení mají (do Prahy, kde sídlí středočeský krajský úřad) občané Kladna.

Dobře se na úřady dostanou i lidé z Břeclavi, Berouna, Benešova, Kolína či Ústí nad Orlicí – je to díky železničním koridorům, po kterých jezdí vlaky rychle a často.

V průměru leží česká okresní města 36 kilometrů vzdušnou čarou od krajské metropole, ve všední dny do ní jezdí mezi 6.00 a 12.00 hod. celkem 21 spojů veřejné dopravy, cesta trvá zhruba 43 minut. Autem pak zabere v průměru 50 minut.

Kvalita krajské dopravy a infrastruktury je přitom pro občany velkým tématem. Z průběžných výsledků ankety Deníku vyplývá, že 60 procent z dosavadních 3,8 tisíce respondentů by si přálo zlepšit investice do dopravy ve svém kraji.

Srážka nákladního a osobního vlaku u Českého Brodu.
Komplikace kvůli nehodám na železnici: Českým drahám chybějí vlaky