Znalost těchto hodnot má významný podíl na organizování zimní údržby. Umožní správně rozhodnout například o množství vyslané techniky – ale třeba i o volbě vhodného materiálu na posyp, připomněl Martin Buček z Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD). „To se pozitivně promítá do bezpečnosti a plynulosti provozu včetně předcházení škodám na majetku i zdraví, stejně jako do nákladů na údržbu samotnou,“ konstatoval.

Nejen když je kluzko

Silničářské meteostanice, které dokážou zaznamenat nejenom sníh či mokro, ale díky vyhodnocení dalších jevů umějí také varovat třeba před náledím, námrazou, mlhou nebo vichrem, lze na Mělnicku spatřit na několika místech. Dvě na dálnici D8, v obou případech v oblasti Nové Vsi, má ŘSD.

Krajská správa silnic provozuje třeba lokality Dolní Beřkovice či Nebužely; daleko za hranicemi okresu však nejsou ani například Katusice nebo Tursko. V celém Středočeském kraji je jen těch „státních“ 40 na dálnicích a devět na silnicích I. třídy. Dalších 17 stanic ještě doplňuje informace o počasí na dálnici D0 neboli Pražském okruhu.

Tyto počty ale nejsou konečné. Nyní se v kraji staví osm dalších stacionárních zařízení; dvě na dálnici D4 a šest na silnicích první třídy. Některé už jsou téměř hotové, zatímco jinde se zatím budují základy a elektrické přípojky. Silničářům – a zprostředkovaně i řidičům – začnou od přelomu listopadu a prosince sloužit na Příbramsku, Benešovsku, Kolínsku, Kutnohorsku a Rakovnicku. Vesměs jde o lokality, kde zatím hlásiče meteorologických jevů nefungují.

Stožáry se budou lišit

„Výstavba je rozdělena do čtyř samostatných zakázek, které realizují tři společnosti: Spel, Cross Zlín a Eltodo,“ konstatoval Buček. S tím, že za všechny čtyři zakázky ŘSD zaplatí 27,8 milionu korun bez DPH. Je to méně, než se očekávalo; předpokládaná hodnota veřejných zakázek dosahovala 30 milionů.

Ve všech případech se jedná o desetimetrové stožáry, které budou všechny mít čidlo teploty a vlhkosti vzduchu, srážek i jednu či dvě statické přehledové kamery s přisvícením pro snímání za tmy. Ty mimo jiné umožní na dálku zkontrolovat, jak hustě v místě sněží.

Na šesti místech budou instalovány i dohledoměry – tam, kde jejich uplatnění dává smysl – a pět stanic bude mít ještě snímače pro zjišťování směru a rychlosti větru. Zjištěné hodnoty budou stanice odesílat pomocí sítě mobilního operátora.

Přímo na komunikaci systém doplňují čidla – nejméně jedno, většinou ale dvě – snímající mimo jiné teplotu jak na povrchu vozovky, tak ještě sedm centimetrů pod ním. Ano; mimo jiné. Zvládnou toho ohlídat ještě mnohem víc: stav vozovky (zda je suchá, vlhká, mokrá, zasněžená, namrzlá, se zbytkovou solí…) i výšku vodního filmu do osmi milimetrů a bod mrznutí.

Nové silniční meteorologické stanice

* Příbramsko:
- Dálnice D4 v kilometru 38,26 směr Příbram u Dlouhé Lhoty (omezení pravého jízdního pruhu)
- Dálnice D4 v kilometru 21,35 směr Praha u exitu 21 Kytín (omezení pravého jízdního pruhu)
- Silnice I/19 u osady Teslíny nedaleko Věšína

* Benešovsko:
- Silnice I/3 mezi Mirošovicemi a Senohraby
- Silnice I/18 u osady Křešice nedaleko Olbramovic

* Kolínsko:
- Silnice I/2 u osady Chotouchov (kyvadlově řízená doprava jedním jízdním pruhem)

* Kutnohorsko:
- Silnice I/2 u obce Bernardov

* Rakovnicko:
- Silnice I/27 u obce Žďár

Zdroj: Ředitelství silnic a dálnic ČR