„Začít můžeme už tím narozením. Podle toho, co jsem zjistila, si myslím, že se narodila dříve, než se uvádí (4. února 1820). Svědčí o tom například zápisy ve školních kronikách v České Skalici, následná soukromá výuka na zámku v Chvalkovicích a mnoho dalších okolností,“ říká Markéta Palowská.
Zdroj: Deník / Lukáš Kaboň
„Já sama se podle toho, co se podařilo zjistit, kloním k tomu, že Němcová se mohla narodit jako nemanželské dítě v rodině Záhaňských a její původ by tak byl šlechtický.“ Markéta Palowská nejen shání všechny dostupné informace, ale slavnou spisovatelku také hraje.
Zdroj: Z archivu Markéty Palowské
„V roce 2015 jsem napsala literárně dramatické pásmo Nejen o Josefovi a Boženě. V roli Boženy se představuji v historických šatech a speciálně na představení nosím i její účes. Jsem moc ráda, že v roli jejího manžela vystupuje herec NDM Ostrava Jan Fišar a v dalších úlohách se představují přátelé z řad ochotníků. Příběh se odehrává na základě dochované korespondence mezi nimi, zaznívají i verše Františka Halase a autorská a lidová hudba,“ přibližuje představení Markéta Palowská.
Zdroj: Z archivu Markéty Palowské
Ta připravila ve spolupráci s Regionálním muzeem v Litomyšli i výstavu nazvanou Babiččina Barunka, která bude slavnostně zahájena 31. ledna v Litomyšli. „Je to příležitost a také výzva pro jednotlivce, školní kolektivy i další, aby se dozvěděli o Boženě Němcové něco nového a zajímavého,“ věří Markéta Palowská.
Zdroj: Z archivu Markéty Palowské
Etnografka Ostravského muzea s úsměvem dodává, že osobnost Boženy Němcové se formou nadsázky objeví i v letošním XII. ročníku Masopustu Ostrava (25. února), jehož dramaturgyní je od samého počátku. „Každý rok volíme jiné téma, které vychází z masopustních obyčejů. Letos zhlédnou účastníci masopustu pohádku O dvanácti měsíčkách, jejichž autorkou je právě Němcová,“ dodává Markéta Palowská.
Zdroj: Z archivu Markéty Palowské