Předchozí
1 z 7
Další

„Na střední škole jsem dělal karate, ale mou celoživotní sportovní vášní je cyklistika. Začínal jsem na ´silničce´. Po roce 1989 jsem začal jezdit lehký terén a s tím, jak byla dostupná kola horská, okusil jsem i tuto disciplínu. Měl jsem luxusní celopérák Gary Fisher a jezdil Drásala a všechny možné další závody horských kol v republice. S postupem času jsem se ale vrátil k silničnímu kolu a dnes je mojí sportovní disciplínou číslo jedna ultramaraton,“ dává nahlédnout do svého sportovního života osmapadesátiletý podnikatel z Českého Těšína.

Zdroj: Archiv Stanislava Glace

Cyklovizionář
Po absolvování vysoké školy začal po roce 1989 podnikat. S bratrem Česlavem založili rodinnou firmu Koeximpo, která se zabývá obchodem s papírenským zbožím a kancelářskými potřebami. Byznys se rozjel, firma šlapala, ale vášnivého cyklistu Stanislava to stále táhlo ke kolům.

„Někdy po přelomu tisíciletí jsme s bratrem přemýšleli, co dál. Jak bychom investovali vydělané peníze. V cyklobyznysu jsem se orientoval a tudíž jsem věděl, že v klasických kolech už byly karty rozdané. Proto jsme jsme zamítli nápad vyrábět normální kola a rozhodli jsme se, že budeme budeme dělat elektrokola. To bylo někdy před 15 lety,“ vzpomíná Stanislav Glac.

Zdroj: Archiv Stanislava Glace

Bavíme se o době, kdy bicykl na elektrický pohon byl z říše sci-fi. „A to mě na tom právě fascinovalo. Jsem vizionář. Přijdu s nápadem a snažím se ho realizovat. Bratr je zase praktik, ekonom a tak se vzájemně doplňujeme,“ vysvětluje Stanislav Glac.

Proto když se nadchnul pro elektrokola, vyrazil na zkušenou po Evropě. Objížděl výstavy, sportovní veletrhy, zjišťoval a se učil, jak se takové vyrábí a co všechno je k tomu potřeba. To byly úplné začátky, v Evropě bylo jen několik málo výrobců elektrokol.

Zdroj: Archiv Stanislava Glace

„Bratr byl skeptický a moc mé nadšení nesdílel. Tvrdil, že kdo se chce vozit, koupí si skútr nebo motorku, a kdo se chce zpotit, koupí si kolo. Já mu oponoval, a přesvědčoval ho, ať mi důvěřuje, že čas elektrokol přijde. …a měl jsem pravdu. Nastalo to, co jsem tehdy předvídal,“ říká s hrdým úsměvem. Současný boom elektromobily v cyklistice je pro něj jistě zadostiučiněním.

Zdroj: Archiv Stanislava Glace

Testovací jezdec -Lovelec+
První elektrokolo vyrobila jeho firma pod značkou Lovelec před 10 lety. Název je složenina anglického slova love (láska) a elec (zkráceně elektřina).

„Nejen naše elektrokolo se vyrábí jako auto - z komponentů od běžných špičkových výrobců – Campagnolo, Shimano, Giant a další. Ta naše vyrábíme na Slovensku a v Portugalsku,“ prozradil Stanislav Glac s tím, že on je pro řadu modelů testovacím jezdcem.

V portfoliu má firma Lovelec všechny běžné druhy elektrokol. Od městských, přes treková, krosová až po horská. Jako novinku nabízejí dokonce dětská elektrokola.

Zdroj: Archiv Stanislava Glace

Ptáte-li se, kdo si kupuje kola, která pohání baterie, odpověď není jednoznačná. „Zpočátku jsme prodávali nejvíce městských kol, a také trekových, takže věková struktura zákazníků byla 65 let plus. Postupem času se ale věk zákazníků snižoval a v posledních letech se trend obrací, už si elektrokola nekupují jen důchodci. Řada lidí chce horská elektrokola a ta už něco stojí. Ale to je trend i ve světě. Také proto už připravujeme bohatou nabídku na příští sezonu, budeme mít sedm typů horských elektrokol,“ prozradil Glac.

Jen pro představu, průměrná cena bicyklů Lovelec, je okolo 30 až 35 tisíc korun. Nejlevnější kola stojí asi 22, nejdražší k 60 tisícům.

Zdroj: Archiv Stanislava Glace

Napnout plachty
Jak jsou majitelé spokojeni se zájmem o své výrobky? „Elektrokola nejdou na odbyt jako housky, ale my jsme spokojeni. Víme, že umíme, jdeme bezpečnou cestou a jsme levnější než konkurence. Každopádně teď chceme být propagaci i prodeji razantnější. Marketing a reklamu dostala ve firmě na starost nastupující generace Glaců – synové. Mají za úkol vštípit lidem, aby, když se řekne elektrokolo, vyjmenovali jako druhé nebo třetí, které znají, naši značku, tedy Lovelec. Snažíme se být na trhu takovou škodovkou. Nemáme reklamu jako mercedes, ale nechceme cenou evokovat levné čínské výrobce,“ říká podnikatel.

Dodává, že elektrokola Lovelec mají komponenty stejné jako jiné renomované značky a ceny příznivější. A kolik kol prodají ročně? „Tisíce. A prodeje jdou strmě nahoru!“ říká nadšeně cyklovizionář Stanislav Glac.

Zdroj: Archiv Stanislava Glace