Jako správný servisman mě v pět odpoledne vítá ve své provozovně v centru Petřvaldu v montérkách, ruce špinavé od oleje. „Je jaro, všichni chtějí jezdit na kole a tak teď skoro bydlím tady. Zakázky mám na týdny dopředu,“ usmívá se sympatický padesátník.

Synek z podnikatelské rodiny

Jaké to je podnikat, poznal Tomáš u svého otce i dědečka, kteří už za minulého režimu provozovali zahradnictví. Dnes se této činnosti věnuje jeho bratr s manželkou. Podniká i jedna z Tomášových sester, bratranec má autoservis. Prostě co Šeda, to podnikatel.

Petřvald. Pohled na město.
Hornický Petřvald se změnil v zajímavé místo pro bydlení. Má to i své problémy

Tomáš začal se servisem jízdních kol počátkem 90. let, to ještě pracoval v podniku OKD-Rekultivace. Oficiálně založili s manželkou firmu těsně před koncem roku 1993. O práci nebyla nouze, kdo v Petřvaldu potřeboval seřídit nebo opravit kolo, mířil k Šedovi. Tomáš v té době ještě závodil na horských kolech.

Po deseti letech v pronájmu si postavil vlastní provozovnu v centru města. A jak říká, na nedostatek práce si nemůže stěžovat. „Kdysi si ti zručnější uměli kolo seřídit sami. Dnes už se s tím trápí málokdo a raději kolo vezou do servisu. Už ani defekty si sami neopravují,“ říká Tomáš Šeda.

Prozradil, že nemá zákazníky jen z Petřvaldu a nejbližšího okolí, ale lidé k němu do servisu jezdí z Ostravy, Hlučína nebo Příbora. „A přitahují další, až zpod Beskyd. Já ani nepotřebuju utrácet za reklamu. Pro mě je nejlepší reklama, když si to lidi řeknou,“ říká Šeda.

Závodník i rozhodčí

A evidentně si nevymýšlí, práce má zejména teď na jaře až nad hlavu. „Mám plno na týdny dopředu. A to tady sedíme každý den do večera, ne že bychom v pět zavřeli a šli domů. To jaro je vždycky takové, proto tvrdím, že servis kola se dělá v zimě. Aby ten nápor nebyl v těchto měsících tak velký, lákáme zákazníky už od listopadu na slevy na materiál i práci. Někteří už na to slyší, ale většina vozí kola na jaře a chtějí servis nejlépe do druhého dne. To prostě nejde,“ vysvětluje bývalý závodník, který po skončení kariéry ve 28 letech dlouhé roky společně s manželkou dělal cyklistického rozhodčího.

Industriální romantika objektivem Jiřího Hanzela.
Industriální romantika po Karvinsku. Kouzelné scenérie zachycené od šachet

„Dvakrát jsem jel jako rozhodčí Závod míru, jednou mistrovství Evropy. Mé úspěchy jako závodníka? Nic převratného, v kraji jsem býval do 10. místa. Jezdil i můj brácha. Ze silnice jsem později přešel na cyklokros. Závodil jsem i na běžkách. Dvakrát jsem byl přeborníkem kraje, na republice jsem byl devátý,“ vzpomíná Tomáš Šeda.

Elektrokolo? Pro starší ano

A jako pravověrný milovník kol na tomto stroji tráví i dovolenou. Jelikož i jeho žena dodnes holduje cyklistice, jezdívají pravidelně na dovolenou s koly. Nejraději mají Českou Kanadu a Novohradské hory. „Jezdíme i s dcerami. Dokonce uvažujeme, že pojedeme na kolech už z domu,“ směje se milovník kol a cyklistiky.

Petřvald. Starosta Jiří Lukša.
Starosta Petřvaldu Lukša chce zklidnit dopravu přes město a regulovat výstavbu

I v jeho obchodě si už zákazníci mohou koupit elektrokolo. On coby pravověrný vyznavač pohonu vznikajícího šlapáním do pedálů, uznává, že je to pokrok a pro mnohé i pomoc, jak si i v pozdějším věku a při zdravotních omezeních užívat jízdy na kole. Mladí by si podle něj měli nejprve odjezdit svoje na klasickém kole.

„Chodí sem mladí kluci a chtějí kola za 100 tisíc i dražší. A pak se divíme, že ta mladá generace nemá fyzičku, když si v pětadvaceti pomáhá elektrikou. Já stále tvrdím, že na kole jezdím proto, abych si udělal žízeň,“ usmívá se Tomáš Šeda.