Výše psané vyplývá ze studie, kterou prováděli společně rakouský (ÖAMTC) a německý (ADAC) autoklub. Oba kluby zkoumaly na uzavřeném polygonu Teesdorf, jak se projeví různé úkony řidiče za volantem na jeho soustředění na jízdu, a výsledky poskytly také Ústřednímu automotoklubu (ÚAMK) České republiky.

„Vždyť nejen u nás je to nejčastější příčina dopravní nehody. V Česku za rok 2014 policie evidovala 14 098 dopravních nehod zapříčiněných právě nevěnováním se řízení a při nich zemřelo 72 osob a v Rakousku je to za stejné období 107 úmrtí," upozorňuje mluvčí ÚAMK Petr Vomáčka.

66 mužů a žen

Co všechno dále testy odhalily? Studie byla provedena na 66 dobrovolnících (muži i ženy). Obsahem bylo při městské rychlosti splnit pět úkolů: uskutečnit telefonní hovor bez hands-free sady, otevření krabičky s brýlemi a simulovat jejich nasazení, napít se z lahve umístěné ve schránce dveří řidiče, zvednout spadlou hračku dítěti sedícímu v dětské autosedačce na zadním sedadle a nastavení navigace na čelním skle. Veškeré počínání bylo zaznamenáváno na video a měřicí senzory zaznamenávající mozkovou aktivitu a srdeční tep.

Pro většinu řidičů je řízení již rutina, a tak mají pocit, že se mohou věnovat dalším věcem navíc. „Studie však názorně ukazuje, že rozptýlení za volantem není závislé na věku nebo pohlaví," hodnotí dopravní psycholog ÖAMTC Marion Seidenberger.

Například 76 procent řidičů zaměstnala navigace tak, že nemohli bezpečně zastavit před překážkou.

„Není divu, v průměru dobrovolníci jeli celých 56 metrů naslepo," říká Seidenberger.

Při otevření láhve vody a napití se zajistilo to, že ruce nebyly na volantu v průměru 105 ujetých metrů. Jako vůbec nejhorší se ukázalo telefonování za jízdy bez použití hands-free sady. Zde dobrovolníci jezdili v průměru 83 metrů naslepo po dráze a celých 27 sekund vůbec nesledovali silnici před sebou. To je pro silniční provoz kritické.

Přímo na Karvinsku policisté loni zaznamenali 1245 nehod, z toho 1045 nehod bylo s motorovým vozidlem. Plných 689 nehod bylo kvůli nesprávnému způsobu jízdy.

A zmíněné nepozornosti za volantem?

„Řidiči drželi za jízdy mobil a volali, někteří dokonce psali sms zprávu. K dalším příčinám se řadí konzumace potravin, ladění autorádia, sledování reklamního zařízení, sledování okolí místo soustředění se na silnici," vyjmenovává policejní mluvčí Zlatuše Viačková.

Loni policisté na Karvinsku zaznamenali u dopravních nehod také šest úmrtí.

„Třikrát to byl nesprávný způsob jízdy, v jednom případě byla na vině srdeční slabost, v jednom případě motorkář přejel do protisměru kdy se střetl s traktorem, jiný motorkář narazil do stromu, další dopravní nehoda byla, když motorkář nedal přednost chodci na přechodu, bylo to i nesprávné předjíždění motocyklu, který se střetl s vozidlem a poslední je rychlost jízdy, kdy paní vyjela z komunikace a narazila do mostku," doplnila policejní mluvčí.

Letos zatím na silnicích karvinského okresu zemřeli tři lidé.

Příčiny: osobní automobil přejel osobu ležící v komunikaci, nesprávný způsob jízdy přejetí do protisměru, kdy se osobní vozidlo střetlo s nákladním a nedání přednosti v jízdě při odbočování vlevo, kdy osobní vozidlo nedalo přednost motorkáři.