Tragická nehoda se stala ve středu odpoledne v Havířově. Čtyřicetiletou chodkyni, matku čtyř dětí, tam na ulici 17. listopadu zabily pneumatiky, které se za jízdy utrhly z nákladního automobilu. Ve chvíli tragického střetu šla žena směrem ke světelné křižovatce. Letící pneumatiky ji zasáhly zezadu.

Těžce zraněné ženě se snažila pomoci posádka záchranné služby. Zranění však byla neslučitelná se životem a oživovací pokusy musely být ukončeny.„Záchranka na místo přijela během čtyř minut. Čtyřicetiletá žena byla v okamžiku příjezdu naší posádky v bezvědomí, došlo k selhání i ostatních životních funkcí – dýchání a srdeční činnosti. Záchranáři okamžitě zahájili neodkladnou resuscitaci, jejich snaha o záchranu pacientky však byla marná. Žena utrpěla smrtelná zranění, kterým na místě podlehla. Lékařka záchranné služby musela konstatovat její smrt,“ informoval mluvčí krajské záchranky Lukáš Humpl.

Řidič nákladního automobilu si nedokáže vysvětlit, proč se dvojmontáž z nápravy uvolnila. „Vůbec nevím, jak se to mohlo stát. Auto bylo prázdné, na korbě nebyl žádný náklad. Při jízdě jsem cítil nějaké podezřelé vlnění a pak se to utrhlo. Nedalo se vůbec nic dělat. Nevím, kde se poděly šrouby. Ráno jsem auto kontroloval a nic nenasvědčovalo tomu, že by mohl být nějaký problém,“ řekl Deníku jednapadesátiletý řidič liazky.

Neštěstí vyšetřuje dopravní policie a vyšetřovatel. Pokud by se prokázala vina řidiče, mohl by být obviněn z trestného činu ublížení na zdraví s následkem smrti.

"K nešťastné události došlo dvacet minut po čtrnácté hodině. Na místě nehody byl společně s našimi policisty takésoudní znalec. Bude zjišťovat, jak se mohla dvojmontáž utrhnout," řekl policejní mluvčí Jaroslav Kus.

Už při první prohlídce bylo zjevné, že se kola uvolnila v průběhu poměrně krátkého okamžiku.Auto bylo odtaženo do dílny, kde bude zkoumáno podrobněji. Technici se budou zabývat především tím, zda bylo auto pravidelně kontrolováno a procházelo řádnou údržbou.

Deník kontaktoval zkušeného mechanika, který potvrdil, že řidič na neštěstí nemusí mít žádnou vinu. "U těchto starých aut se podobné situace stávají. V bubnu je deset šroubů, na které se nasazuje disk vnitřního kola a k němu se pak přisazujevnější. Dvojmontáž se pak na ose zajistí deseti maticemi. Bohužel, tyto šrouby jsou uvnitř bubnu jištěny maticemi, které se samovolně uvolňují a pak dochází k utržení. Řidič může pouzeověřit, že jsou pevně dotaženy vnější matice, ke kterým má přístup. Pokud se uvolní vnitřní matice, cítí za jízdy na volantu zavlnění, než se kolo z náboje utrhne. O tom, že šrouby byly dotaženy maticemi svědčí to, že celá dvojmontáž držela pohromadě i poté, co z auta upadla. Z vnitřní strany dvojmontáže jsou dříky šroubů širší než otvory pro závity, a z vnějšístrany je svírají matice. Protože k podobným nehodám v minulosti docházelo, začali výrobci šrouby v nábojích zajišťovat jiným způsobem," řekl mechanik Václav Maceček.

Následky nehody přitommohly být mnohem vážnější. Neštěstí se stalo v místě autobusových zastávek na ulici 17. listopadu, kde je velký pohyb chodců. Masivní dvojmontáž proletěla chodníkem a zastavila až o sloup veřejného osvětlení, který poškodila. Pneumatiky pak zůstaly ležet na vozovce.

Ve čtvrtek ráno policie potvrdila, že nákladní automobil byl v dílně prohlédnut už ve večerních hodinách. "Ještě téhož dne bylo vozidlo po prohlídce znalcem vráceno majiteli. Bezprostředně po nehodě bylo u řidiče dechovou zkouškou vyloučeno, že by řídil pod vlivem alkoholu. Muž souhlasil s odebráním krve na další rozbory. V současné době nebylo proti nikomu zahájeno trestní stíhání, policejní vyšetřovatel vyčká na závěry znaleckého posudku," doplnila informace policejní mluvčí Zlatuše Viačková.

Právě znalec bude mít ve vyšetřování hlavní slovo. O jeho názor se bude opírat policejní vyšetřovatel, státní zástupce a ve finále možná i soudce, pokud by byla vznesena obžaloba. Vinen však nemusí být řidič.

Jak Deník zjistil, auto nebylo zcela v pořádku. Některé matice se nepodařilo najít, což svědčí o tom, že se rozkutálely mnohem dříve, než auto přijelo k místu neštěstí. Technici v dílně zkontrolovali náboj kola a potvrdili, že vnitřní matice byly v pořádku. Situace se tak začíná měnit od technické závady spíše k nedbalosti řidiče. Pokud znalec dojde k závěru, že auto nebylo před jízdou řádně zkontrolováno, padla by vina právě na něj, nebo třeba mechanika, který byl za stav vozu zodpovědný.

"Pokud by vyšetřování případu skutečně dospělo až do stavu, že se nejednalo o technickou závadu, měla by být obžalována konkrétní osoba. V té chvíli je nutné posoudit zodpovědnost jednotlivých pracovníků vyplývající z jasně stanovených pravidel. Ta mohou být v každé firmě jiná. Někde se o technický stav automobilů starají mechanici, jinde je určitá část zodpovědnosti na řidičích. To musí být při posuzování zohledněno," řekl havířovský soudce Otakar Chmiel, který se specializuje na dopravní nehody a shodou okolností krátce po neštěstí místem projížděl.