Závod, který pořádal motokrosový tým MSK Motor Velké Heraltice, přilákal na start nespočet diváků, jež krom burácení silných motorů viděli i dlouhé skoky či pády.

„Na začátek by asi bylo vhodné vysvětlit, co to vlastně Silesian Cup je. Vše to začalo u nás ve Velkých Heralticích, kde jsme chtěli udělat nějakou soutěž pro amatérské motocyklové závodníky, kteří nejezdí žádné profi poháry a vlastně jezdí jen pro radost. První ročník byl předloni, měl pouze tři závody a všechny se jely ve Velkých Heralticích. Loni se podnik po domluvě rozšířil o další závody i na jiných tratích a udělal se z toho pohár. Letos je to vlastně stejné, jen kromě Paskova se jezdí v Bartošovicích,“ vysvětlil prezident pořádajícího MSK Motor Velké Heraltice a hlavní organizátor Silesian Cupu Rudolf Grochal.

Jde tedy o regionální podnik, který by se svou návštěvností dal přirovnat ke krajskému motokrosovému poháru. Výjimkou nejsou ani jezdci z Polska či Slovenska. Premiéru měl v tomto závodě i borec ze Slovinska. „Jinak jde vesměs o jezdce z okolí Bruntálu, Olomouce, Jeseníku, Opavy, Ostravy, Nového Jičína, Frýdku-Místku, Karviné či Českého Těšína,“ poznamenal Grochal.

Diváci si v Novém Jičíně přišli na své, protože mohli zhlédnout nespočet kategorií, a to jak dospělých, tak mládežnických.

„Naší snahou je co nejvíce přilákat mladé jezdce, proto jsou mládežnické kategorie rozděleny podle kubatur. V každé kategorii tak jsou jen jezdci určitého věku. Pokud jsou starší, musí přesedlat na vyšší kubaturu. Ti nejmenší jezdí na strojích s 50 kubickými centimetry, dále tady jsou 65 ccm, kde už není automatická převodovka a jezdci musí sami řadit, a nejvyšší mládežnická třída je 85 ccm. Poté mohou kluci přejít buď na 125 nebo 250, což už každý fanoušek motokrosu poznává,“ objasnil Grochal.

Všechny kategorie na sebe přesně navazují proto, aby se co nejvíce eliminoval rozdíl kubatur a přechod mladých závodníků do silnější kategorie byl co možná nejplynulejší. „Dělá se to tak i proto, aby bylo v kategorii méně závodníků a závod se tím pádem stal mnohem bezpečnějším,“ doplnil Rudolf Grochal.

V návaznosti na bezpečnost je ale nutno také dodat, že pádům se jednoduše zabránit nedá. „Určitě se jim vyhnout nedá, ale v pravidlech Silesian Cupu máme, že na každém závodě musí být kvalifikovaná zdravotnická péče, která má s sebou sanitní vůz s veškerým vybavením,“ vysvětlil Grochal. „Zdraví závodníků je to nejdůležitější, o tom se diskutovat nemůže. Je to základ všech závodů,“ doplnil.

Přestože je závod hojně navštěvován širokou veřejností, o financování tohoto sportu se může jen polemizovat. „Máme drobné sponzory, kteří jsou všichni z řad samotných závodníků. Pořadatelé to nedělají pro peníze, protože to, co vybereme během celého poháru na vstupném, to vesměs rozdáme na cenách,“ objasňuje prezident klubu z Heraltic.

„Samozřejmě jsme se snažili oslovit i vyšší místa, ale tento sport není pro politiky a politiku obecně vůbec zajímavý. Přestože náš sport není až tak moc medializován, přesto existuje a právě jedním z cílů Silesian Cupu bylo ukázat amatérským jezdcům i jiné závodní tratě v okolí než jen ty zažité, kde se jezdívají mistrovské soutěže,“ uzavřel Grochal.

VÝSLEDKY
MX 50:
1. Burdová Natálie (281 bodů), 2. Vala Jiří (259 b.), 3. Klemens Sebastian (185 b.)
MX 65: 1. Pala Tomáš (300 bodů), 2. Nováček Jan (258 b.), 3. Slischka Matěj (194 b.)
MX 85: 1. Novák Zbyněk (294 bodů), 2. Baran Robin (241 b.), 3. Mikulský Stanislav (205 b.)
MX1 Hobby: 1. Francek Rostislav (266 b.), 2. Kaloč Tomáš (229 b.), 3. Pola Jiří (185 b.)
MX2 Hobby: 1. Jaroš Petr (285 bodů), 2. Kovařík Zdeněk (235 b.), 3. Středula Tomáš (210 b.)
MX Open: 1. Holub Lukáš (22 bodů), 2. Grobař David (21 b.), 3. Csémi Adrian (18 b.)
Veteran junior: 1. Gruň Tomáš (30 bodů), 2. Rapaň Rudolf (28 b.), 3. Fiala Jan (26 b.)
Veteran senior: 1. Klemens Zdeněk (88 bodů), 2. Zlý František (59 b.), 3. Salga Ladislav (57 b.)
Slezský juniorský přebor: 1. Foltýn Zdeněk (133 bodů), 2. Matula Martin (85 b.), 3. Jašek Dominik (84 b.)