Hlavní organizátor závodu Petr Hrabčák Deníku sdělil: "Ano, stala se velmi smutná událost. Ihned po havárii jezdce byl závod přerušen a zraněnému byla poskytnuta okamžitá pomoc. Ještě v průběhu noci budeme jednat o tom, jestli se závody pojedou i v neděli," řekl Hrabčák.

Informaci o smrti závodníka Deníku potvrdila také hlavní sestra havířovské nemocnice Renata Tydlačková.

"Bohužel, pacient v nemocnici podlehl vnitřním zraněním. Záchrannou službou byl přivezen na urgentní příjem, kde byl podroben mnoha vyšetřením a zákrokům pro stabilizování jeho stavu. Ani veškerá péče však jeho život nezachránila. Při nehodě utrpěl mnohočetná vnitřní zranění s masivním krvácením. Naši lékaři a zdravotníci nemohli pro jeho záchranu udělat více," řekla.

Sobotní kvalifikační jízdy provázela poměrně slušná divácká návštěva. Závodům přálo počasí a až na malý časový skluz nic nenasvědčovalo tomu, že je může něco pokazit.

Ani havárie nevypadala tak hrůzostrašně. Závodník se dokonce chtěl i v průběhu ošetřování zvedat, ale pořadatelé a zdravotníci mu v tom bránili. Na místě ho zafixovali s podezřením na skrytá zranění a záchranka ho okamžitě převezla do nemocnice.

Vážně zraněného závodníka Adriana McFarlanda záchranáři převezli do nemocnice, kde svým zraněním podlehl.Zdroj: Josef Talaš

Organizátoři udělali pro zajištění bezpečnosti maximum. Právě v místě nešťastné nehody dokonce letos poprvé použili dřevěné chrániče obrubníků, aby o ně jezdci nemohli zavadit. Na bezpečný průběh po celou dobu dohlíželi traťoví komisaři a každou jízdu i opakované rozjíždění tréninku zahajoval tzv. safety car, který trať uzavřel.

Havarovaný stroj Adriana McFarlanda na snímku Josefa Talaše právě ve chvíli, kdy ke zraněnému závodníkovi spěchají záchranáři.Zdroj: Josef Talaš

Havarovaný stroj Adriana McFarlanda na snímku Josefa Talaše právě ve chvíli, kdy ke zraněnému závodníkovi spěchají záchranáři.

Záchranáři nakládají zraněného závodníka do sanitky k převozu do nemocnice. Foto: Josef Talaš

Vše tak zatím nasvědčuje tomu, že jezdec udělal chybu, nebo doplatil na chybu jiného jezdce při dobržďování před nájezdem na kruhový objezd. Nehoda se stala v kategorii evropského šampionátu IRRC, který se na Těrlickém okruhu jede poprvé. Stroje jsou velmi rychlé a právě v této kategorii bylo docíleno absolutně nejrychlejšího kola.

Tragické havárie na Těrlickém okruhu
Okruh patří mezi nejrychlejší přírodní tratě. V minulosti se stalo celkem šest tragických nehod, při kterých vždy zemřeli závodníci. V letech 1973 a 1975 zahynuli Němci Karl Heinz Ewig a Hans Rudolph, v roce 1979 Čech Jaroslav Franc a Němec Harald Johler, v roce 1982 Olaf Zingel z tehdejší Německé demokratické republiky. Poslední tragédie se odehrála v roce 1987 a skončila smrtí Angličana Louise Withe. Sobotní úmrtí Ira Adriana McFarlanda je tak v pořadí sedmým křížkem.

Zpravodajství ze sobotních kvalifikačních jízd:

Každá kategorie odjela dvě kvalifikace, které stanoví pořadí na startovním roštu pro nedělní závod.

Velkým překvapením sobotního tréninku byla jízda Michala Indi Dokoupila. Ten na motorku usedl v sobotu poprvé od vážného karambolu na irském šampionátu. V sobotu se přihlásil do závodů 125 SPORTPRODUCTION a do 600 ccm. Přestože Indi stále kulhá, do tréninku nastoupil naplno. Právě v kubatuře do 600 ccm zajel v první tréninkové jízdě velmi dobrý čas 2 minuty 24 sekund. Na prvního ztrácel pouhé dvě desetiny sekundy.

Sobotní trénink provázelo několik karambolů, které se obešly bez vážnějších zranění. Jedna tréninková jízda musela být přerušena kvůli oleji na trati. Závodníkům se líbí především rondel na Bludovickém kopci. Po dlouhé rovince do táhlého stoupání někteří nedokázali dobrzdit a havarovali. Až na jednoho se vždy dokázali sami postavit na nohy.

Bohužel, jeden závodník v rychlé kubatuře IRRC se po pádu do rondelu nezvedl. Na místo přijely dvě záchranky pořadatelské služby, jejichž posádky poskytly zraněnému první pomoc a předali ho záchrance z Havířova. Závodník byl převezen na urgentní příjem havířovské nemocnice. Tam svým zraněním podlehl.

Ve dvou nejrychlejších kubaturách IRRC a nad 600 ccm dosahují jezdci průměrné rychlosti na jedno kolo přes 155 km/hod. Maximální povolený limit pro přírodní okruhy přitom činí 160 km/hod. Každý rok ji však některý závodník překoná a pořadatelé pak musejí do trasy vkládat nové retardéry, aby trať zpomalili. V sobotním tréninku překonal průměrnou 160tku jako první Rico Penzkofer a pak i další jezdci.

Absolutně nejrychleji v sobotu odjel jedno kolo Němec Dider Grams v kategorii IRRC, který dosáhl času 2,14,445.

Program sobotních tréninkových jízd a nedělních závodů:

Sobota 27. srpna 2011

Uzavírka okruhu 07.00
Uzavírka okruhu úplná 07.30
I. měřený trénink
Klasik 175 + 250 ccm 07.45 – 08.05
Pohár 125 Sportproduction 08.20 – 08.40
Přestávka 08.50 – 09.00
IRRC 09.10 – 09.35
MCR + Pohár Supermono 09.50 – 10.20
Přestávka 10.30 – 10.42
Pohár do 600 ccm 10.50 – 11.10
Pohár 125 GP + 250 GP + 250 SP 11.25 – 11.45
Přestávka 11.55 – 12.07
Pohár nad 600 ccm 12.15 – 12.35
II. měřený trénink
Klasik 175 + 250 ccm 12.50 – 13.10
Přestávka 13.20 – 13.32
Pohár 125 Sportproduction 13.40 – 14.00
IRRC 14.15 – 14.40
Přestávka 14.50 – 15.02
MČR + Pohár Supermono 15.10 – 15.40
Pohár do 600 ccm 15.55 – 16.15
Přestávka 16.25 – 16.37
Pohár 125 GP + 250 GP + 250 SP 16.45 – 17.05
Pohár nad 600 ccm 17.20 – 17.40

Neděle 28. srpna 2011

Uzavírka okruhu 07.00
Uzavírka okruhu úplná 07.30
Warm up Supermono 07.45 – 08.00

Klasik 175 + 250 ccm 08.30 08.40

IRRC 09.30 09.40

Otevření tratě závodního okruhu místním občanům 10.30 – 10.50
Slavnostní zahájení závodu 10.30 – 10.50
Položení věnců u památníku – Životice 1944 10.55

125 Sportproduction 11.10 11.20

Pohár do 600 ccm 12.10 12.20
Supermono 13.10 13.20
IRRC 14.10 14.20
Pohár 125 GP + 250 GP + 250 SP 15.10 15.20
Pohár nad 600 ccm 16.15 16.25

Živý videopřenos a záznamy: