Motokrosový havířovský závodník získal titul v offroad maratonu. Završil tím úspěšnou sezonu.

Titul jsi měl zajištěn už dva závody před koncem seriálu. Jel si uvolněněji než obvykle nebo si i do závěru dal vše, jak je tvým zvykem?

I přes to, že jsem zvyklý bojovat vždy do úplného konce, tentokrát jsem poslední dva závody vynechal a vyzkoušel si tak roli diváka. Vítězstvím šestého podniku, který se konal v Písku, jsem si zajistil obrovský náskok. K tomu ve velké míře přispěl fakt, že byl tento závod bodovaný dvojnásobně, protože trval 4 hodiny.

Považuješ celkové vítězství za největší úspěch ve své kariéře?

Považuji to za velký úspěch, ne však za největší ve své kariéře. Letos se mi již třetí sezonu po sobě podařilo obhájit mistrovský titul v offroad maratonech. V předchozích dvou sezonách jsem byl mistrem středoevropské zóny, tehdy ještě na motorkách značky KTM. Mezi největší úspěchy bych řadil letošní 50. místo a dojetí až do cíle v nejtěžším závodě na světě Erzberg Rodeo, několik vítězství v evropských šampionátech offroad challenge, které trvaly 10 až 12 hodin a na nichž jsem byl schopen zvítězit i v konkurenci tří set jezdců.

Který závod seriálu byl pro tebe nejnáročnější?

Jednoznačně pátý a šestý podnik v Trstěnicích u Mariánských Lázní. Jednak charakterem trati, ale především proto, že jsem se v té době potýkal s přechozenou chřipkou a tyhle dva závody, konané v jednom víkendu absolvoval s antibiotiky v těle. Jinak, kdybych měl porovnávat náročnost jednotlivých tratí, tak nejsem schopen říci, která z nich byla nejnáročnější, každá z nich byla v něčem specifická a záludná. Musím však pochválit pořadatele, kteří si téměř v každém závodě neodpustili nějakou lahůdku.

Budeš se následující sezonu soustředit na obhajobu titulu nebo zkusíš jiný seriál?

Příští sezona je zatím ve hvězdách, takže teď nejsem schopen dopředu říct, jestli tento seriál pojedu. Velmi mě zaujal rakouský šampionát Enduro Trophy, kterého jsem se letos také jednou zúčastnil a celkem dost se mi dařilo. Na zakončení sezony chci mimo jiné s manažerem také předběžně probrat plány na příští rok. Převážná většina jezdců tohoto týmu se zaměřuje především na mistrovství světa v Enduru a domácí šampionáty. Osobně mi však daleko více sedí vytrvalostní soutěže typu Cross Country, na kterých jsem daleko více schopen se zmáčknout a vydržet v plném nasazení několik hodin. Rozhodně si nenechám ujít Erzberg Rodeo, které mě letos neskutečně nadchlo. Ale jak říkám, vše je zatím ve hvězdách a především o penězích, protože tento sport se neobejde bez sponzorské pomoci.

Zúčastnil ses i extrémního závodu Erzberg Rodeo v Rakousku a dojel až do cíle, což se většině jezdců nepovede. Dá se tento závod srovnat s některým v Česku?

Absolutně ne. Erzberg je to nejextrémnější a nejtěžší, co kdo vůbec mohl kdy uspořádat. Ne nadarmo se na tenhle závod sjíždějí absolutní špičky celého světa, celé tovární týmy a mnoho dalších jezdců. Když si dnes jen vzpomenu, na to peklo, které se během čtyř hodin odehrálo. Ještě teď mi jezdí mráz po zádech. Tří set metrové výjezdy do téměř kolmých stěn, přetahování motorky přes kameny, velké, jako osobní auto a mnoho dalších extrémů. Úplně největší lahůdku pořadatelé nechali těsně v cíli, kdy jsem totálně vyčerpaný musel ještě absolvovat Extrem test, který měl asi pět minut. Jedna překážka za druhou, pneumatiky z důlních nakladačů, které i když ležely, tak měly metr a půl na výšku, klády o průměru jednoho metru, kamení, voda a na úplný závěr seskok ze staré korby těžebního catterpillaru, asi tři metry dolů. Veškerou únavu a vyčerpání ale zastínila obrovská radost z dojetí do samotného cíle a především stovky aplaudujících diváků a lidí, točících se kolem závodu.

Máš nějaký vytoužený cíl, kam by ses chtěl v závodění dopracovat?

Jednoznačně Rallye Paříž - Dakar. Na tu mám ale ještě chvíli čas a čeká mě ještě mnoho odjetých závodů a tvrdého trénování. Dakar není víkendová záležitost, na kterou se dá připravit během pár týdnů. Dva týdny v kuse sedíš v sedle a denně ujedeš až tisíc kilometrů. Na tomhle závodě jsem se už také svezl v roce 2000, ale pouze jako doprovod, takže jsem měl možnost vyzkoušet si tu nejtvrdší vytrvalostní zkoušku v drsném pouštním terénu.

Napadlo tě někdy, že bys vyzkoušel freestyle motokros?

Kdepak, na to se mám moc rád a zdraví si hodně cením. Mám pár kamarádů, kteří se téhle disciplíně věnují vrcholově, a když vidím, k jakým zraněním při freestylu dochází, absolutně mě to odrazuje.