Debata o možných podvodech se rozpoutala v roce 2022, kdy se norský mistr světa Magnus Carlsen rozhodl odstoupit z turnaje, protože se domníval, že americký velmistr Hans Niemann podvádí.
„Niemann pravděpodobně podváděl ve více než 100 online šachových partiích… Je nejrychleji rostoucím špičkovým hráčem klasického OTB šachu v novodobé historii,“ konstatovala platforma Chess.com. Niemann byl vyloučen ze zápasů pod hlavičkou Chess.com a z turnaje Global Chess Championship den poté, co porazil Magnuse Carlsena.

Američan přiznal, že v roce 2020 v šachových partiích na populárním webu podváděl. Platforma následně použila software pro detekci podvodů a odhalila podezřelou hru. Zároveň intenzivně investuje do odhalování podvodníků, kteří používají různé techniky - ať už před hrou, během ní nebo po ní.
Snížení soupeřova času
Platformu nyní otestoval i výzkumný tým kyberbezpečnostní společnosti Check Point Software Technologies. Pokusil se ověřit, zda je možné v partiích podvádět zneužitím nějaké bezpečnostní chyby. A zjistil, že lze vyhrát snížením soupeřova času, aniž by si ten všiml, co se vlastně stalo.

„Stačilo, aby útočník zahájil šachovou partii s někým, koho si přidal do seznamu přátel před hrou nebo v jejím průběhu. Přidáním hráče do seznamu přátel se otevře možnost přidat soupeři 15 sekund. Ale zneužitím této zranitelnosti bylo možné soupeřovi hodiny také vynulovat a vyhrát partii, aniž by to zjistil,“ říká regionální ředitel Check Point Software Technologies Peter Kovalčík.
Check Point o zranitelnostech informoval šachovou platformu, která následně vydala opravu.