„Brzy poté, co jsem poprvé sedl za volant, jsem měl lepší výsledky než taťka, a tak jsem ho sesadil do pozice mechanika. Protože jsme ale rodina, tak jsem ho jmenoval tím nejhlavnějším mechanikem," říká s úsměvem Tomáš, který už dneska v šestnácti letech ví, jak chutná atmosféra nejprestižnějších světových závodů.

Jaké byly vaše začátky v motokárách?
Prvně jsem jezdil kategorie do 60 kubických centimetrů v kadetech, kde jsem v roce 2007 dokázal vyhrát v jednom z největších seriálů závodů v Evropě, který se jede na tratích v Čechách, na Slovensku a v Rakousku. Z této kategorie jsem přešel do třídy Easy 60 ve které jsem v Česku dominoval a ve světovém měřítku jsem se dostal do top desítky. Teď jezdím 125ky ve světové třídě KF (kart formula). U těch nechci zůstat dlouho, asi už jen tuto sezónu a další rok bych měl dostat káru do královské třídy KZ (kart zpezziale), což je vrchol motokárového nebe.

Jezdíte pod Pragou, ale bydlíte v Havířově. Kde probíhají tréninky?
Nejbližší dráha je ve Vysokém Mýtě, kde jezdím několikrát ročně na testování. Nejvíce tréninků absolvuji na okruhu A1 Speed world v Rakousku, kde jsou pro motokáry skvělé podmínky. V sezoně už na trénink moc času není, protože jsme téměř každý víkend na závodech po Evropě.

Nejdůležitější trénink je tedy součástí závodu?
Vlastně ano, na závody přijíždíme už ve čtvrtek. Začíná se volnými tréninky, kde se hledá nastavení motoru a podvozku. V pátek se už se jen dolaďuje kára a hlavně se měří časy na kolo. V sobotu ráno je formální a technická přejímka, kde sportovní a techničtí komisaři zkontrolují stroj a vybavení, od přilby až přes kombinézu, rukavice a boty. Když je všechno podle pravidel, teprve pak mě připustí do závodu.

Jak následně probíhá samotný závod?
Závod už probíhá stejně jako ve Formuli 1. Sobota odpoledne je ve znamení kvalifikace, kde si piloti na základě dosažených časů zajistí pozice na startovním roštu pro nedělní závod. V neděli dopoledne je warm up, kde si teamy zkontrolují nastavení karburace, kvůli teplotě a atmosférického tlaku, aby motor pracoval optimálně. Odpoledne se jede závod, kde se ukáže jak teamy pracovaly s nastavením a jak jsou na tom jejich piloti.

Kam se chce odebírat do budoucna?
Tento rok bych se rád stal mistrem republiky ve 125kách a taky bych chtěl ve stejné kategorii uspět na World karting series. Do budoucna chci jezdit nejvyšší motokárovou soutěž v kategorii KZ, kde bych rád nasbíral co nejvíce zkušeností na světových závodech motokár, protože motokára má svým chováním a ovládáním nejblíže formulím. Například Senna byl nejlepší motokárový jezdec všech dob a největší fenomén Formule 1. Michael Schumacher vyhrál v roce 1987 v motokárách mistrovství Evropy a nesmím zapomenout na aktuálního mistra světa ve Formuli 1, Sebastiana Vettla, který začínal jezdit ve stejné kategorii jako já. Vlastně všichni jezdci formule, kromě pár výjimek, začínali na motokárách.

Váš otec je pro vás i hlavní mechanik. Jaký je tento vztah?
Táta je cholerik a perfekcionista, což nás občas dostává do stavu, kdy si vyměňujeme názory. Občas se mi snaží říkat, jak mám jezdit, ale já pak stejně jedu podle sebe. Samozřejmě, když po jízdě stáhne data z podvozku a motoru, tak mi ukáže kde dělám chyby. Většinou jdu brzo na brzdy a nebo pojíždím zatáčky ve špatné stopě. Hlavní je, že mi na motokáře všechno nastaví, tak jak potřebuji. Já můžu jet za svým cílem a dojet aspoň na bednu. Potom si celý tým i s taťkou prožíváme těch pár minut slávy, na které jsme všichni tři dny makali.

Tomáš Horský

Narozen: 23. dubna 1997 v Havířově
Úspěchy: vicemistr České republiky, 3. místo na Evropském finále, 7. místo na světovém finále
Týmy: PH Racing, Joka Kart Team
Aktivní kariéra: Praga Czech Racing Team
Oblíbený jezdec: Pastor Maldonado (Williams)
Záliby: Florbal, Hokej

Petr Horský: Skvělý pilot musí být i šílenec. Jet za hranici sebezáchovy

Sám začínal jako motokárový jezdec a k tomuto sportu nadchl i svého syna, který už ve svých šestnácti letech slaví tituly mistrů. Nyní pracuje jako jednatel továrního teamu Praga Czech Racing Team a dělá hlavního mechanika na Tomášově technice. Jeho motto je: Závod končí šachovnicí a každý, kdo ji na konci závodu vidí, je vítěz, protože důstojně reprezentoval sebe a svůj team.

Je těžké vychovat jezdce?
S piloty je to složité, protože skvělý pilot je tak trochu bezmozek a tak trochu cholerik. Jede rychleji než ostatní a nespokojí se s druhým místem. Není lehké najít kluka kterému řeknete, že dokud nepojede tak rychle aby havaroval, nebude vědět kam až může zajít. Je to složitá selekce lidí, kde zůstávají opravdu jedinci kteří jsou schopni jít až za hranice sebezáchovy. Je pro mě těžké, že takové výkony chci zrovna po mém synovi, kterého tímto vystavuji i nebezpečí.

Jak jste se dostal k závodění vy?
Motokáry jsem měl rád už jako malý kluk, ale opravdu mě k závodění a motokárám přivedl pan Jiří Zetek, který mě posadil do závodní káry a dával mi první rady jak vítězit. Pár let jsem ve třídě ČZ 125R získával tituly, než jsem ve svém synovi začal vidět nový začátek mého závodnického života.Vidět ho na trati je pro mě stejně skvělý zážitek jako bych jel sám.

V jakých jste začínal podmínkách a jaké jsou dnes?
V mých začátcích to nebylo jednoduché, protože v té době ještě nebyla možnost nakupovat profi techniku a spoustu věcí jsme si museli vyrábět na koleně. To znamená, že závodník musel být hlavně mechanik, nástrojář a svářeč v jedné osobě. Dnes je vše o mnoho jednodušší. Výrobci motorů a podvozků nabízejí špičkovou techniku a vybavení. Další skvělou službou je to, že výrobci mají v padocku své mobilní prodejny, ve kterých je k sehnání vše co teamy mohou potřebovat.

Jaký je váš vztah s Tomášem, jako s jezdcem?
Mezi pilotem a mechanikem musí být vybudovaný vztah, něco jako manželství. Jeden druhému musí věřit a musíme navzájem souznít v jedno tělo. Znamená to, že Tomáš musí, a on to zaplať pánbůh i umí, vnímat motor a šasi. Jakákoliv informace kterou mi Tom předá ho může posunout kupředu. Pokud Tomáš plní vše co od něj celý team očekává, jsme všichni kolem něj hodní kamarádi. No, ale když se Tomáš zrovna nevyspí nejlépe, tak se raději neptejte. Každopádně je to pro mě znamenitý pilot, výborný kamarád a skvělý syn.