Myšlenka na účast v nejtěžším dálkovém závodě Martina Prokeše napadla před pěti lety, teď si český mistr v kategorii Moto 2 svůj sen splní. „Myslím, že tato motoristická disciplína je hodně dobrou přípravou na absolvování tak těžké soutěže, jakou je Dakar,“ prozradil Martin Prokeš.

„Předtím se jezdilo v těžkém terénu čtyři hodiny v kuse, letos se délka závodu zkrátila poprvé na dvě hodiny. Ta čtyřhodinovka se dá ale srovnat s jednou etapou na Dakaru, je to fyzicky podobně náročné,“ vysvětlil Prokeš.

O start na Dakaru usiloval už před rokem, ale dálkovou rallye v Maroku, která byla kvalifikací na závod, nedojel. Ve třetí etapě spadl. „Byla to moje chyba. Jel jsem celkem bezhlavě, protože jsem cítil dobrý výsledek. Po pádu jsem si rozdrtil lopatku. I když jsem ještě po návratu dokázal vyhrát titul v enduru, nakonec jsme se domluvili s týmem Orion – Moto Racing Group na odložení,“ přiznal motorkář.

Sportovní kalendář pro rok 2024 z Moravskoslezského kraje.
Sportovci v unikátním kalendáři: Sličná Miss bojovnice i mistr s Baníkem na ledě

Letos kvalifikaci v Maroku zvládl, ale problémy se mu nevyhnuly. Od nového ročníku Dakarské rallye dostane totiž většina závodníků na motorku elektronickou navigaci, která nahradí papírový roadbook. A Prokešovi na trati tato technická novinka selhala.

„V poslední etapě na třicátém kilometru mi navigace zcela přestala jít. Prostě mi zhasla, nešla ani zapnout. Nic. Tak jsem se musel chytnout za jiným jezdcem, který ale neuměl navigovat,“ popsal Prokeš nepříjemnou komplikaci, kvůli níž nakonec složitě dojel do cíle. „Pořadatele jsme na ten problém upozorňovali. Říkali, že na Dakar to už budou mít otestované a ošetřené, tak uvidíme,“ dodal.

V rámci přípravy si vyzkoušel i dlouhé přejezdy, které ho na Dakaru čekají. „Vyhovují mi a baví mě. Mám cestovní enduro motorku, vzal jsem na ní svoji přítelkyni a odjeli jsme do Chorvatska. Tisíc kilometrů tam, tisíc zpátky, ať mám zadek trochu osazený,“ prozradil se smíchem.

Trenér Jaroslav Sakala a Slovinka Urša Bogataj, dvojnásobná olympijská vítězka ve skocích na lyžích z her v Pekingu 2022.
Třicet let od titulu. Trénoval olympijskou vítězku, teď Sakala pomáhá doma

Na Dakaru ho ale také čeká nebezpečný písek. „„Je potřeba dávat pozor, jestli je světlý nebo tmavý, dá se pak lépe předvídat terén. Také slunce může hodně ztížit situaci a zkreslovat povrch. Myslíte si, že jedete po rovině, ale najednou máte před sebou velkou jámu,“ konstatoval Prokeš, pro kterého budou největší výzvou duny. „Na ty se v Hodoníně opravdu připravit nedá,“ poznamenal.

Stáj Orion – Moto Racing Group, za kterou jezdí pravidelně Martin Michek nebo Milan Engel, je v dakarském prostředí velmi respektovaná, umí prohnat i tovární a mnohem bohatší soupeře.

„Je radost spolupracovat s tak zkušenými kluky. Panuje zde skvělá atmosféra a vím, že mi hodně pomohou. Dakar chci hlavně dokončit, učit se. Rozhodně nemám v plánu skončit brzy,“ vyhlásil Martin Prokeš, vedle kterého do Saudské Arábie poprvé odstartuje také Dušan Drdaj a Jaromír Romančík.