Sedmnáct položek v sekci čerstvého ovoce a zeleniny s nepravdivě označenou zemí původu zjistili inspektoři v havířovské prodejně Kaufland u zimního stadionu. Přestože na vývěsce uváděl prodejce jako zemi původu Českou republiku, ve skutečnosti zboží pocházelo z Polska nebo z Egypta.

Nepravdivostí v označování ovoce a zeleniny si všimli i někteří zákazníci. Sedmašedesátiletý Jan z Karviné nakupuje v Kauflandu téměř denně. Podle něj jsou jahody, které jsou na etiketě označeny jako české, ve skutečnosti dovezené z Polska.

„To je ten jejich komerční systém. Když budou něco dovážet třeba z Bangladéše, tak jim to nikdo nekoupí. Radši se budou tvářit, že je to od nás, aby to lépe prodali," svěřil se důchodce.

České výrobky si záměrně vybírá i jeho kamarád Rudolf.

„Volím české výrobky, protože jim věřím. Dneska ale musí člověk všechno kontrolovat. To je někdy těžké, protože písmo na obalech je tak malé, že bych s sebou musel nosit lupu," postěžoval si osmašedesátiletý Karviňan.

Podle mluvčího Státní zemědělské a potravinářské inspekce Pavla Kopřivy má klamání o zemi původu negativní dopad na peněženky zákazníků.

„V případě čerstvého ovoce a zeleniny je údaj o zemi původu klíčový. U některých druhů je žádoucí, aby pocházely z blízkých lokalit. Je to záruka čerstvosti," řekl Kopřiva s tím, že když musí zboží cestovat stovky kilometrů, utrpí tím jeho jakost.

Prodejcům jde o zisk

Zákazníci pak zaplatí za zboží více peněz v domnění, že si připlácejí za kvalitu, ale skutečnost tomu neodpovídá. Proč šidí prodejci své zákazníky, tuší asi každý.

Podle Pavla Kopřivy tím sledují zvýšení svého zisku. Klamáním o zemi původu své zboží snáze udají a přitom vylákají od důvěřivých nakupujících více peněz.

Nepoctivé prodejní praktiky byly u společnosti Kaufland zjištěny i v dubnu letošního roku, kdy se v prodejnách objevil stoprocentní kakaový prášek z Polska, který ve skutečnosti obsahoval maximálně osmdesát procent kakaa. V tomto případě odhalila inspekce jakostní pochybení opakovaně. Mluvčí společnosti Kaufland Michael Šperl nařčení z neférového jednání razantně odmítl. „V žádném případě se nejednalo o úmysl. Ve výše uvedených případech šlo spíše o nedbalost a selhání jednotlivce. Za nepříjemnosti způsobené zákazníkům se velice omlouváme," řekl Šperl.

Andrea Vargová