„Těch lidí, kteří nám ve věci finanční tísně volají nebo se přímo zastaví u nás v kanceláři, opravdu přibývá,“ uvedla vedoucí Občanské poradny v Karviné Lenka Sklenaříková.

Za stávající situací ovšem nevidí jen následky finanční krize, ale i nových zákonů. „Lidí přibylo již v souvislosti s novelou zákona o oddlužení, kterou mnoho lidí chápalo jako všelék na dluhy,“ říká Sklenaříková.

Častým motivem, proč v současnosti navštěvují lidé poradnu, je ztráta zaměstnání. „Ztráta nebo obava o ztrátu zaměstnání je sem často přivede. Hodně jedinců k nám přichází i těsně před exekucí, protože neví, jak se k tomu postavit,“ dodala Sklenaříková.

Vedoucí Linky důvěry v Karviné Jana Molková výraznější nárůst podobných žádostí lidí ve finanční tísni o radu teprve očekává. „Myslím si, že na lidi teprve finanční krize dolehne a očekáváme, že se na nás začnou občané v nepříjemné finanční situaci stále více obracet. I ti, kteří už v současnosti přišli o práci, si následky teprve začnou postupně uvědomovat,“ míní Molková.

I tady se nejčastěji mluví o hrozbě exekuce. „Stále častější je jev, kdy se zadluží dospělé dítě, které bydlí u svých rodičů. Rodiče, kterým pak hrozí exekuce, nás poté vyhledávají s prosbou o radu, jak mají dále postupovat,“ uvedla Molková.

Linka důvěry má nově v provozu bezplatnou službu komunikace a poradenství prostřednictvím Skypu. Od poloviny ledna pomáhá lidem i nová pobočka společnosti Poradna při finanční tísni zřízená v Ostravě v budově ČSAD.