Tuny uhlí končí v Elektrárně Dětmarovice, tedy skutečně velmi blízko dolů, ze kterých bylo vytěženo. Další cestuje mnohem dále, někdy i několik dnů, a to nejen ve vagonech, ale i lodích. Záleží na kvalitě uhlí a účelu, ke kterému je používáno.

Černé uhlí z dolů na Karvinsku a Frýdecko-Místecku nekončí jen v tuzemských koksovnách, elektrárnách nebo kotlích firem a domácností. Velká část produkce je exportována do zahraničí.

Drtivou většinu trasy překonává uhlí ve vlacích, a přestože je veřejnost ve zprávách o železnici v drtivé většině zpráv informována o osobní dopravě, ta nákladní rozhodně není žádným odstrčeným outsiderem.

Právě Ostravsko a Karvinsko patří mezi oblasti s největším pohybem nákladních vlaků v zemi. V regionu je dokonce nejvíce tratí sloužících výhradně pro nákladní vlaky. Několik desetiletí spojují jednotlivé šachty s páteřní železnicí, aby se vytěžené uhlí dostalo k zákazníkům.

Dříve zajišťovala nákladní železniční (i automobilovou dopravu) společnost OKD, Doprava. Po nedávné rozsáhlé transformaci je to společnost AWT, která v nákladní dopravě zajišťuje i kompletní logistické služby.

V železniční dopravě zaměstnává AWT (Advanced World Transport) přes 1300 lidí. Na Ostravsku provozuje více než 300 km vlastních tratí. Celkem vlastní na 6000 vagonů a 170 dieselových lokomotiv, nejčastěji výkonných řad 740 a 740 a 770.

„Na severní Moravě máme přes 300 kilometrů vlastních tratí spojených s naší vlečkovou činností. Jen loni jsme na těchto železničních vlečkách přepravili zhruba 12 milionů tun uhlí. Se zhruba stejným množstvím počítáme i v letošním roce. Celkem provozujeme zhruba 170 lokomotiv a 6000 vagonů. V naší skupina se nákladní železniční dopravě věnuje více než 1300 lidí,“ řekl mluvčí společnosti AWT Petr Jonák.

Deník zjišťoval, kam až se černé uhlí z Ostravska exportuje

„Vlastními vlaky vozíme uhlí do okolních zemí, zejména Polska, Německa a Maďarska. Nejdále naše vlaky zajíždějí do maďarského města Ajka. Spedičně, tedy za využití dalších dopravců, pak zajišťujeme přepravu uhlí v podstatě do všech evropských destinací. Konkrétném příkladem je například doprava koksu z Ostravska do německého Duisburgu. Do Finska se zase uhlí transportuje přes polský přístav Štětín. Několik desítek tun koksu odchází také například do Běloruska,“ vysvětlil Jonák.

Nejčastěji přepravovanými komoditami ve vlacích AWT je vedle uhlí také ropa, štěrky, různé kovovýrobky pro strojírenství, chemické produkty, papír, potravinářské výrobky nebo produkty v automobilovém průmyslu. V roce 2010 bylo po železnici přepraveno 10,882 milionu tun zboží. Dalších 414 tisíc tun přepravily dceřinné společnosti v Maďarsku a 111 tisíc tun na Slovensku.