Za ně si ale obchodníci samozřejmě účtují i ceny, které kvalitní nabídce odpovídají. Ty mohou být třeba i trojnásobně vyšší než u běžně prodávaných sýrů v supermarketech. O tom, že o sýry zájem je, svědčí například to, že v Ostravě jsou pár stovek metrů od sebe tři sýrárny.

Prodejnu Cheese Gourmet v Nádražní ulici provozuje od loňského října Jiří Hajný. Nabídka v jeho prodejně zahrnuje nejen sýry, ale třeba i luxusní čokolády, bonbony či vína. „I proto bych byl rád, kdyby nás lidé vnímali spíše jako prodejnu lahůdek, ne jen sýrárnu. I když hlavní je, aby k nám zákazníci našli cestu a obchod jim dokázal nabídnout kvalitní lahůdky,“ vysvětluje obchodník a prodavač v jedné osobě.

Francouzské jsou jiné

„Naše prodejna je zaměřena na prodej francouzských sýrů, které chutnají jinak než třeba sýry holandské. K prodeji samozřejmě patří i stylová výbava prodejny, ochutnávky, snažím se také zákazníkům o sýru povídat. V čem je třeba sýr, který kupuje, jedinečný, jaká je jeho historie, odkud pochází. Zákazníků přibývá, snad to bude čím dál lepší,“ věří Hajný.

Lukáš Freisler ze Sheep-Shopu prodává sýrové speciality už delší dobu. Říká, že spoustu nápadů načerpal při svých dřívějších cestách po Itálii, Francii, Španělsku i dalších zemích. „Zpočátku byli lidé trochu zaskočeni. Nebyli zvyklí na to, že přijdou do obchodu, a prodavač je hlasitě pozdraví a věnuje jim svou pozornost. Přeptá se jich na to, jaký sýr jim nejvíce chutná a jestli jej třeba nechtějí okusit. K takovému prodeji samozřejmě patří i to, jak vypadá interiér prodejny,“ vysvětluje Freisler. Podle něj je mezi zákazníky stále velká poptávka po sýru gouda a podobných druzích sýrů. Zvyšuje se zájem o řecké jogurty, sýry feta a další, které se přidávají do salátů. „Stejně tak přibývá zákazníků, kteří si přijdou koupit třeba víno z Francie, pivo z menších pivovarů,“ dodává Freisler.

Radka Kožušníková, která prodává v ostravském Cheese Shopu, říká, že v poslední době se zvyšuje poptávka po sýrech, které se dají grilovat či jinak tepelně upravovat. I podle ní se na zvyšujícím zájmu podílejí i různé televizní pořady.

POSTŘEH BŘETISLAVA LAPISZE
Prodavač z písničky má následovníky
Pět deka, deset deka, dvacet deka, třicet deka… všechno máme, co kdo chcete, obchod kvete, jen si račte říct. I tento vtipný text, pro mě navíc neuvěřitelně rychle, dokázal vyzpívat prodavač v podání Michala Tučného.
Když člověk navštíví stylové obchůdky, a nemusí to být jen ty se sýry, ale i s dalšími lahůdkami či dobrotami všeho druhu, je zřejmé, že následovníků písničkového prodavače přibývá.
Pozdraví, usmějí se na nás, přeptají se na zdravíčko, pochlubí se novým sýrem, který do jejich prodejny putoval skoro přes celou Evropu. Když nám dají navíc ještě ochutnat a jsme spokojeni, mohou prodavači postupovat podle další části textu písničky: Navážíme, zabalíme, klaníme se, to by bylo…
V době, kdy úspory a škudlení jsou nejčastějšími slovy ve všech zprávách, si běžný našinec asi všimne, že z takového nákupu pár kousků špičkových sýrů odchází třeba i o dvě či tři stokoruny lehčí. Možná si i v duchu vynadá, že má zbytečně mlsný jazyk. Pokud jej ale v obchůdku obsluhoval ochotný prodavač či dokonce prodavačka, určitě si začne brzy pozpěvovat: pět deka, deset deka…

Třicet kilo brynzy

„Máme stálé zákazníky, pořád ale chodí i noví. Vyzkoušejí, a pokud jsou spokojeni, vracejí se. I proto je důležité, aby prodavač věděl o sýru co nejvíce. Zákazník to dokáže ocenit. Za kolik lidé nakupují? Někdo utratí pět či šest stovek, další si koupí jen dvacet deka brynzy. O brynzu je veliký zájem, dovážíme ji ze Slovenska a měsíčně se jí prodá kolem třiceti kilogramů,“ vysvětluje Kožušníková.

David Grochol provozuje svou sýrárnu ve Frýdku-Místku už třetí rok, obchod v Havířově otevřel letos v březnu. „Ve Frýdku-Místku nám v poslední době výrazně přibylo zákazníků. Zvyšuje se také počet lidí, kteří k nám chodí nakupovat pravidelně. V Havířově, kde je prodejna jen několik měsíců, už nás lidé ale také našli. Zájem o naše výrobky vzrůstá, je to způsobeno i tím, že se lidé hlavně z televize dovídají různé recepty, které si chtějí doma sami připravit. Do nich potřebují kvalitní sýry, aby výsledek byl co nejlahodnější,“ vysvětluje Grochol.

Jaký sýr je největším trhákem? Jak se říká − sto lidí − sto chutí. To platí i u sýrů. Velký zájem je o sýry typu Parmazán, hodně populární jsou i kozí sýry různých příchutí a stáří. Praví gurmáni si k nám chodí pro výrazné sýry jako Blue Stilton, Appenzeller, Raclette, či Morbier,“ dodal Grochol. Průměrně podle něj zákazník v jeho prodejnách utratí kolem tří set až tří set padesáti korun.

I v obchůdcích se sýry ve Frýdku-Místku a Havířově je velký zájem o brynzu.

Anketa: Navštěvujete specializované prodejny se sýry?

Dominika Tomášová,
17 let, Ostrava:

V žádné takové prodejně jsem zatím nebyla, ale určitě by mě lákalo koupit si nějaký výborný kvalitní sýr. Sýry nakupujeme běžných supermarketech.

Oldřich Kott,
88 let, Ostrava:

Do sýráren nechodím, ačkoliv sýry mám moc rád. Asi by mi vadila vyšší cena. Jsem důchodce, takže moc peněz za jídlo rozhazovat nemůžu.


Libuše Vránová,
55 let, Ostrava:

Někdy tam zajdu. Nejčastěji chodím do sýrárny v centru. Mám ráda kvalitní sýry, to, jakou mají příjemnou vůni a chuť.

Vlasta Palyzová,
61 let, Ostrava:

Jednou jsem byla v nějaké specializované prodejně v Radvanicích. Jinak do sýráren nechodím, protože mi chutnají i obyčejné sýry ze supermarketů.


Miroslav Ulrich,
28 let, Olomouc:

Nikdy jsem v žádné sýrárně nebyl. Sýry totiž vůbec nejím, nemám je rád. Mám rád hlavně maso a pořádné jídlo.

Ptala se: Lenka Molnárová