Vyplývá to z aktuální nabídky v e-shopu Českých drah. Například jízdenku do Bruselu bylo několik let možné koupit za 500 korun.  Od nového jízdního řádu je cena 754 korun. To je stále výrazně méně než běžné jízdné či rozdělení na více jízdenek přes jednotlivé země, ale současně i zdražení o polovinu.

České dráhy - Ilustrační foto
Cestující zuří. České dráhy zrušily zpáteční jízdné

„Ceny v mezinárodní přepravě se pro každý rok schvalují pro území každého projížděného státu. Stejně tak tomu bylo v tomto roce. Výsledná cena v mezistátní přepravě je pak součtem cen stanovených národními železnicemi pro území příslušných států, a to včetně Včasných jízdenek Evropa,“ řekl mluvčí Českých drah Radek Joklík.

Podle něj stále platí, že Včasné jízdenky Evropa jsou cenově nejvýhodnější.  „Jízdenky z Prahy do Vídně, Berlína či Krakova jsou k dispozici už od 364 korun, do Drážďan a Lince už od 234 korun,“ dodal Joklík.

Rakousko za dvojnásobek

Největší zdražení se týká cest do Rakouska mimo Vídeň a Linec. Dosud bylo možné použitím vybraného vlaku Českých drah a následného přestupu na vlak rakouských drah ÖBB možné dojet z Prahy například až na rakousko – švýcarské hranice za 500 korun. Nově vychází jízdenka na nejméně 1014 korun.

K podobné úpravě došlo při cestách do Rakouska z jiných měst. Například jízdenka Ostrava -Innsbruck stála dlouho 892 korun, nově nejméně 1144 korun.

Ilustrační foto.
Zelené pruhy na vagonech platí týden. Problémy mají cestující i průvodčí

V řadě případů tak nastává situace, kdy je jízdenku z Česka do zahraničí levnější koupit přes stránky zahraničního dopravce. Například jízdenka na stejný termín z Prahy do Innsbrucku vychází přes ÖBB na 29,90 eur. V případě ÖBB jsou ale u nejlevnějších jízdenek jiné podmínky stornování jízdenky, prakticky není šance získat peníze zpět.