VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Chystáte se na dovolenou? Pozor na čas, lidé si pletou i den odletu!

Začíná doba dovolených, na kterou se těšíme celý rok. Bohužel však nastávají i situace, kdy se těšení může rychle změnit ve zklamání.  

11.6.2018
SDÍLEJ:

Letiště Leoše Janáčka v Mošnově. Ilustrační foto.Foto: Deník / Sonnek Pavel

A pozor, někdy může dovolená skončit špatně jen tím, že si nenecháme rezervu a na letiště či sraz k autobusu dorazíme pozdě.

Příkladem může být příběh paní I. H., která se na obránce spotřebitelů obrátila s dotazem, zda může po autobusovém přepravci požadovat odškodnění v případě, že z důvodu 1,5hodinového zpoždění autobusové linky jedoucí z Brna do Prahy nestihla s rodinou plánovaný odlet letadla z pražského letiště. Protože se nedostavila včas k odbavení, letenky propadly. Aby se do své cílové destinace dostala, musela si koupit nové.

„Lidé by měli pamatovat na to, že zpoždění nebývají výjimečná. Ne nadarmo bývá v pokynech pro cestující upozornění na nutnost být na letišti dvě hodiny před plánovaným odletem.

Navíc je třeba počítat i s mimořádnými situacemi během cesty na letiště (zácpy, dopravní nehody, poruchy dopravního prostředku a další),“ vysvětlila předsedkyně Sdružení obrany spotřebitelů Moravy a Slezska Marcela Reichelová.

PENÍZE ZPĚT? JEN ZA JÍZDENKU!

Práva cestujícího vůči dopravci se podle občanského zákoníku stanoví takzvanými přepravními řády.

„Doporučujeme tedy vždy prostudovat přepravní smluvní podmínky dané společnosti, ze kterých lze vyčíst, jaká má spotřebitel práva u různých přepravců, ať už se jedná o pravidelnou autobusovou nebo vlakovou dopravu nebo MHD,“ upozornila Marcela Reichelová.

V případě zpoždění však dopravci vracejí zpravidla pouze cenu či její část, kterou jim cestující za autobusovou/vlakovou jízdenku zaplatil.

„S náhradou další škody, která v souvislosti se zpožděním vznikne, nemůže cestující bohužel počítat. Kompenzují se tak pouze obtíže způsobené v dané přepravě, nikoliv už s jiným přepravcem,“ uvedla předsedkyně Sdružení obrany spotřebitelů Moravy a Slezska.

U mezinárodních dálkových spojů (nad 250 km) se práva cestujících řídí evropským nařízením. Pokud dojde ke zrušení či zpoždění plánovaného času odjezdu o více než 120 minut, ukládá dopravci povinnost dát cestujícímu možnost si vybrat mezi pokračováním do cílové destinace za srovnatelných podmínek, nebo vrácením celého jízdného.

„Pokud se stane, že nedostane na výběr, může navíc žádat náhradu škody ve výši 50 procent z ceny jízdného. Má-li cesta trvat déle než 3 hodiny a zpoždění autobusu trvá více než 90 minut, musí dopravce nabídnout jídlo a v případě nutnosti i hotelové ubytování,“ upozornila na pravidla v případě dálkových spojů Marcela Richelová.

DALŠÍ VARIANTA ZPOŽDĚNÍ

Zcela jiná situace může nastat, když pasažérovi uletí navazující letadlo během mezipřistání kvůli zpoždění prvního letadla.

Vše pak závisí na tom, zda cestující koupil celou cestu v rámci jedné rezervace, či koupil každou letenku samostatně.

„V prvním případě se musí letecká společnost o svého klienta postarat. Zdarma ho přesadit na nejbližší možný následující let a v mezičase případně nabídnout občerstvení či ubytování. Pokud je zpoždění větší než 3 hodiny, má cestující současně nárok na kompenzace za zpožděný let, ta se odvíjí od délky zpoždění a vzdálenosti, kterou má cestující urazit,“ vysvětlila šéfka obránců spotřebitelů.

Pokud má cestující letenky koupené zvlášť (často u nízkonákladových letů), musí nést rizika spojená s přestupem sám. Nestihne-li přestoupit, může mu sice vzniknout nárok na stanovenou kompenzaci za zpoždění prvního letadla, musí se však sám postarat o řešení celé situace.

Nejjistější variantou, jak se zbavit zbytečných problémů, je dostatečná časová rezerva. Někdy však ani ta nemusí stačit.

„Na trhu existují pojistné produkty, které klienta pojistí pro případ storna letenky z přesně vymezených důvodů. Mezi nimi může být, ale nemusí i nepředvídatelná situace při přepravě na letiště,“ dodává Marcela Reichelová.

Lidé si někdy spletou i den odletu Mluvčí CK Fischer Jan Bezděk uvedl, že v letní sezoně, kdy na dovolené vyráží hodně turistů, se občas stane, že dorazí na letiště se zpožděním a letadlo jim uletí.

„Zaznamenáváme i případy, kdy lidé přijdou na letiště o den dříve. To je ta lepší varianta. Když dorazí o den později, bývá to pochopitelně složitější,“ odpověděl mluvčí cestovní kanceláře. Lidem, kterým se blíží termín dovolené, posílají cestovní kanceláře pokyny k odletu, ve kterých jsou také upozorněni, aby byli na letišti nejpozději dvě hodiny před odletem a počítali i s možnými zpožděními vlaků a autobusů, kterými na letiště cestují.

„Pokud už dojde k situaci, že náš zákazník let zmešká, snažíme se mu pomoct s řešením situace. Například mu zajistíme místo v nejbližším letu do jeho destinace. Když je to možné, zajistíme mu letenku za co nejnižší možnou cenu. S nějakými náklady na její koupi ale musí pasažéři ,opozdilci’ už samozřejmě počítat,“ dodal Jan Bezděk.

Autor: Břetislav Lapisz

11.6.2018 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

SERVIS

Zdravotnictví - Zdravotnictví Pracovníci přímé obslužné péče v 16 512 Kč Ostatní pracovníci v sociálních službách v oblasti pobytové péče Pracovníci v sociálních službách. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Nepřetržitý provoz, úvazek: . Mzda min. 16512 kč, mzda max. 19437 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Požadavky: , Vzdělání dle §116 zákona č. 108/2006 Sb., o sociálních službách - minimálně ZŠ vzdělání + kurz pracovníka v sociálních službách. Trestní bezúhonnost. Týmová spolupráce, komunikační dovednosti s dospělými i dětmi, pracovitost. Nápaditost, kreativita, zodpovědnost, samostatnost, empatie. Řidičský průkaz skupiny B výhodou. Uživatelská znalost práce na PC (Word, Excel, Outlook, internet). Hra na hudební nástroj výhodou., , Náplň práce: Práce v nepřetržitém provozu - nerovnoměrné rozvržení pracovní doby s měsíčním plánem směn (ranní, odpolední, denní 11,5 hod a noční 12 hod směny) - příplatky za víkendy, noční a svátky. Provádění přímé práce (péče, podpora) u klientů služby azylového domu v návaznosti na individuální plán klienta. Působení na vytváření, prohlubování a upevňování pracovních návyků klienta, vytváření pozitivních mezilidských vztahů. Sledování potřeb klienta a vedení individuálních záznamů o klientovi, vedení záznamů o průběhu sociální služby. Komunikace se spolupracujícími zaměstnanci ve věci individuálních potřeb klienta. Aktivní spolupráce s pracovním týmem na metodických materiálech střediska. Výměna propanbutanových lahví a obsluha kotle na tuhá paliva., , Způsob kontaktu: zasílat životopisy na email.. Pracoviště: Slezská diakonie - hannah orlová azylový dům, Klášterní, č.p. 367, 735 11 Orlová 1. Informace: Michaela Vrbovská, +420 737 212 774. Stavebnictví - Stavebnictví Zedník 15 000 Kč Zedníci (kromě zedníků ohnivzdorného zdiva) zedníci. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 15000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: pracoviště na stavbách v okrese;, možno i nevyučení s praxí ;, Způsob kontaktu: Hlásit se: předem telefonicky a dohodnout schůzku. Pracoviště: Marie fupšová - sídlo, Lipová, č.p. 931, 735 35 Horní Suchá. Informace: Marie Fupšová, +420 608 450 663. Administrativa - Administrativa Administrativní pracovník 20 000 Kč Pracovníci informačních služeb jinde neuvedení Správce pracovních stanic. Požadované vzdělání: úso s maturitou (bez vyučení). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 20000 kč, mzda max. 40000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: . Pracoviště: Nemocnice s poliklinikou karviná - ráj, příspěvková organizace, Vydmuchov, č.p. 399, 734 01 Karviná 4. Informace: Lukáš Chlebek, +420 596 383 552. Řemeslné práce - Řemeslné práce Tesař 40 000 Kč Tesaři tesaři. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 40000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: pracoviště: Střední Čechy;, PRAXE: NUTNÁ;, práce na bednění DOKA,PERY;, praxe: v oboru NUTNÁ;, ubytování a doprava zajištěná;, Hlásit se předem telefonicky a dohodnout schůzku. Pracoviště: Václav daniš, Kolmá, č.p. 1292, 735 35 Horní Suchá. Informace: Václav Daniš, +420 724 088 033.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Černý vůz srazil dívku a ujel, řidiče hledá policie

Černý vůz v Havířově srazil dívku a ujel, řidiče hledá policie

První republika na zámku. Bučovičtí uspořádali kloboukové odpoledne ve stylu dvacátých a třicátých let.

Jak jsme se změnili: Češi, Moravané a Slezané 1918-2018

Karviná zaujala vysokým presinkem

Karviná – Velmi ofenzivně laděným herním projevem se během derby v Ostravě (1:1) prezentovali fotbalisté Karviné.

Mladík chtěl vyskočit z okna, policisté podali záchrannou ruku

Skokem z okna chtěl ukončit svůj život mladý muž z Českého Těšína. Po několika desítkách minut dramatu se muže podařilo zachránit přítomným policistům.

Bude v Karviné dospělý florbal? Přednost má mládež

Karviná – Florbalový klub v Karviné funguje zhruba šest let.

Stížnosti na výsledky voleb ve Stonavě soud zamítl

Hned dvě stížnosti na výsledky komunálních voleb ve Stonavě řešil Krajský soud v Ostravě. A obě už zamítnul.

DALŠÍ ČLÁNKY Z RUBRIKY

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

https info

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT