Nabídka pneumatik na internetu je velice bohatá. Jak ale vypadá seriózní e-shop? Podle Miroslava Karase, spolumajitele společnosti K&K PNEU a provozovatele portálu Rájpneu.cz, musí především pravdivě informovat zákazníka o stavu skladu a ceně pneumatik.

„Bohužel máme ověřeno, že ne u všech internetových obchodů tomu tak je, což kazí renomé celé naší branži. Osobně si myslím, že až polovina všech e-shopů s pneumatikami v Česku neinformuje zákazníka podle skutečnosti," míní Karas.

„Problém je podle něj s tím, že některé obchody nemají poptávané pneumatiky skladem, a nedokážou je tedy doručit do slibovaných 24 hodin, ale spíš až za několik dní. V horším případě se zákazník nedočká vůbec, protože příslušný e-shop pneumatiky nemá na skladě a za nabízenou cenu je nakonec ani nesežene. Další nekalostí je, že většina firem neuvádí koncovou cenu včetně dopravy, ale až v samém závěru si najednou naúčtuje za každou pneumatiku sto i více korun," upozorňuje dále Miroslav Karas,

Klienty nezajímá, že vrcholí sezona

Termíny doručení bývají problematické hlavně v sezóně, kdy je několikanásobně vyšší poptávka. To pak bývá v pneuservisech frmol od časných ranních hodin až pozdě do noci. „V sezoně například evidujeme v našem e-shopu až 200 vstupů zákazníků každou sekundu. Přesto se i v takových podmínkách snažíme objednávky plnit a dodržovat dobu doručení. Přistupujeme k tomu stejným způsobem, jako bychom nedodávali pneumatiky, ale zboží, které se může rychle zkazit," podotýká Miroslav Karas.

Reference o dobrých e-shopech podle něj fungují hlavně mezi samotnými zákazníky. V dnešní době jsou to především různé diskuse na webových portálech a otevřená fóra. Z pohledu zákazníka je rovněž dobré si ověřit, jestli za e-shopem stojí kamenný obchod. Právě ten totiž představuje určitou záruku kvality a svědčí o tom, že firma tu není pouze dočasně. Obecně však platí, že s nákupem zboží přes internet jsou spojená určitá rizika, třeba když zákazník hradí zboží předem. Pak se klidně může stát, že zásilka nedorazí včas, případně vůbec.

„Chyb se ale dopouštějí i samotní zákazníci. Stává se docela často, že kupující uvede v objednávce špatný rozměr pneumatik a pak bývá problém zboží vrátit a vyměnit za správné. U dobrých prodejců se však podobné ,nehody' zpravidla obejdou bez větších potíží," přibližuje dále spolumajitel společnosti K&K PNEU a provozovatel portálu Rájpneu.cz.

Kromě ceny také datum výroby

Při koupi nových pneumatik zajímá většinu lidí v prvé řadě cena. Existují však také další důležité parametry. Řidiči tak řeší rovněž výdrž pneumatiky v kilometrech, hlučnost, aquaplaning a samozřejmě datum výroby. Přibývá například zákazníků, kteří požadují stáří pneu do jednoho roku.

Motoristé, kteří při přezouvání nové pneu zrovna pořizovat nemusejí, by pak ale podle Miroslava Karase neměli zapomenout na to, aby si svá přes zimu uskladněná kola nechali zkontrolovat, dofoukat a vyvážit. Nevyvážené gumy totiž mají značný vliv nejen na opotřebení pneu nerovnoměrným ojetím, ale také na opotřebení čepů na voze a uložení řízení.

„Bohužel spousta řidičů si to neuvědomuje. I proto jsme do našich servisů pořídili speciální vyvažovací stroje. Unikátní vyvažovačky dokážou na rozdíl od těch klasických simulovat povrch vozovky a přesně rozpoznají, jestli je vada ve vyvážení, nebo v pneumatice," říká závěrem odborník Miroslav Karas.